Splněné a nesplněné předvolební sliby

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
přestože to není úplně běžné, rozhodli jsme se podívat se kriticky na můj 8 let starý volební program ve vztahu k tomu, co se (ne)povedlo během mých dvou funkčních děkanských období. Je mi jasné, že mnohé úspěchy jsou výsledkem snažení řady osob, zdaleka ne jenom z vedení fakulty. Život fakulty pochopitelně není omezen jen na otázky zde zmíněné, a tak děkuji všem, kteří mají „na svědomí“ fakultní úspěchy, ať už se o nich zde mluví, nebo ne.
 
O. Hrušák (leden 2014)


(V Praze, 1. 11. 2005)

Volební program doc. O. Hrušáka

 

Základní orientace fakulty
Fakulta jakožto vysoká škola by měla být představitelem nejvyššího možného vzdělání, vědeckého výzkumu a rozvoje lidského poznání. 2. lékařská fakulta patří mezi rozsahem menší fakulty, z čehož pramení možnost lepší komunikace mezi pedagogy a studenty a kvalitní výuky.
Moje koncepce je zaměřena na co nejlepší využití potenciálu 2. LF a současných možností rozvoje. Hlavním cílem je udržet „komornější“ rozsah fakulty, a přitom zvýšit kvalitu výuky i vědy. Prioritou jsou magisterská a doktorská studia.
Tato koncepce staví na diskusi, která probíhá zejména v posledních dvou letech v akademickém senátu 2. LF. Během jednoho funkčního období bychom rádi z 2. LF udělali fakultu, kde nikdo nepochybuje, že kvalita je naší základní prioritou a ze stejného důvodu na ni budou jak pedagogové, tak studenti hrdi.
 
Komentář:

Nejen při pohledu na množství studentů i zaměstnanců, kteří rádi nosí trička a pláště s fakultním logem, je znát obliba fakulty. 2. LF je velmi žádaná, můžeme si vybírat nejlepší studenty. Udrželi jsme komorní ráz fakulty i při obrovském zájmu, bylo by ale těžké počet přijímaných ještě snižovat.

 
Volební program:
Výuka
Pregraduální studium

Cílem pregraduálního studia je výchova kvalitních lékařů, fyzioterapeutů i odborníků v dalších biomedicínských oborech. Výuka by měla být vedena především interními odborníky a měla by být zracionalizována tak, aby při co nejvyšší kvalitě a intenzitě zůstal prostor pro vědeckou i klinickou práci.
Hodláme položit větší důraz na praktickou výuku; vyjdeme z prvních zkušeností s „Logbookem“ praktických činností.
Zaměříme se na modernizaci výuky a širší zapojení lékařů, vědců a dalších pracovníků fakulty tak, aby se tíha výuky rozprostřela mezi větší spektrum odborníků. Aktivním studentům umožníme vědeckou práci. Současně hodláme zvýšit odpovědnost učitelů, a zejména vedoucích oborů, za kvalitu výuky.
 
Komentář:

Klademe větší důraz na zpětnou vazbu od studentů – pravidelné ankety. Současně jsme při mnoha příležitostech zdůrazňovali, jak atraktivní je demonstrovat klinické problémy na kazuistice konkrétního pacienta, třeba z minulosti.
Není zcela zřejmé, zda se výrazně rozšířilo množství lékařů a dalších pracovníků, kteří se starají o výuku, na klinikách se často zapojují všichni lékaři. Počet vyučujících závisí na rozhodnutí vedoucích učitelů předmětů.
Některé změny výuky vyplynuly z auditu, pro který jsme vedle anket použili i další údaje. Cílem zkrácení rozsahu výuky některých klinických předmětů bylo umožnit vyučujícím věnovat studentům vymezený čas s větší intenzitou.
Zavedli jsme nový předmět K10; první ohlasy na nový program jsou pozitivní, jak ze strany studentů, tak ze strany pedagogů.
Volitelné předměty – provedli jsme revizi, nově jsme změnili systém přihlašování, odměna pro pracoviště je stanovena podle počtu studentů skutečně zapsaných do VP, což by mělo vést pracoviště k tomu, aby tyto předměty byly vyučovány co nejatraktivněji.
Předměty, které jsou studenty dobře hodnocené, přinášejí pracovištím další finanční prostředky, těchto předmětů přibývá.
Od října 2013 částečný přístup studentů státnicových oborů do UNISU – zahájeno na Pediatrii. Od února 2014 přislíbeno Ing. Voříškem (FN Motol) totéž pro Internu, Chirurgii a Gynekologii.

Volební program:
Mezinárodní výměna.
Studenti, kteří se vracejí ze zahraničních stáží, přinášejí zkušenosti nejen sobě, ale celému akademickému prostředí. Fakulta proto musí mezinárodní výměnu podporovat (včetně péče o studenty prijíždějící k nám), a to na úrovni výukové (snaha uznávat stáže), administrativní i formální.
 
Komentář:

Mezinárodní stáže zpravidla uznáváme, byla stanovena pravidla, kdy jsou stáže vhodné a za jakých okolností se uznávají. Při výběru studentů na stáže vždy chceme, aby zájemci, kteří dosud na mezinárodní stáži nebyli, byli považováni za prioritní.
 
ERASMUS za posledních 5 let

  2012/13 2011/12 2010/11 2009/10 2008/09
Přijíždějící 34 25 26 29 28
Odjíždějící 31 25 27 28 22

 
Příklady recipročních mezifakultních smluv:

Itálie, L´Aquila 4 studenti
Itálie, Padova 2 studenti
Francie, Montpellier 5 studentů
Španělsko, Santiago di Compostela 2 studenti
Německo, Düsseldorf 3 studenti
Rakousko, Wien 2 studenti

Od začátku akademického r. 2013 dvojstranná smlouva o výměnných stážích studentů vyšších ročníků mezi 2. LF a Wakayama University. Výměna na r. 2014 již také potvrzena.

 
Volební program:
Bakalářské směry
vznikly na fakultě většinou během posledního období. Základní pedagogickou orientaci fakulty vidíme v magisterském a doktorském vzdělávání. Ani finanční situace, ani prestiž fakulty se díky bakalářským směrům s výjimkou fyzioterapie nepozvedla natolik, abychom v bakalářských směrech museli pokračovat. Zvláštní postavení má v tomto ohledu studium fyzioterapie, které naši prestiž významně posiluje. Současné uspořádání ve formě bakalářského studia fyzioterapie a navazujícího magisterského nevidíme jako optimální. Ve spojení s rektorátem UK se pokusíme prosadit systém, který v odůvodněných případech nebude zvýhodňovat dělené Bc a navazující studium. Budeme usilovat o akreditaci magisterského pětiletého studia, do něhož by přešla veškerá výuka fyzioterapie na fakultě. Současný model ponecháme do doby, než se podaří akreditaci získat. Výuka již přijatých studentů v oborech, které budou zastaveny, musí proběhnout standardně a se zachováním kvality.
 
Komentář:

Měli jsme v úmyslu zrušit některé Bc obory, o které byl menší zájem, a věnovat se těm, které považujeme za nejdůležitější. S tímto postupem nesouhlasilo vedení FNM, kompromisem bylo utlumení jednoho Bc oboru a změny uvnitř jednotlivých oborů, u oboru Všeobecná sestra byl dán větší důraz na kombinovanou formu studia.
Studenti oboru Fyzioterapie měli vždy formální i faktickou podporu vedení fakulty, organizačně byl za obor vždy zodpovědný pracovník blízký fyzioterapii, dlouhou dobu to byl prof. Kolář, garant oboru, před ním Mgr. Lepšíková, která výuku fyzioterapie vedla.
Po dohodě s prof. Kolářem jsme zatím ustoupili od původního záměru otevřít 5leté Mgr studium. Důvodem byla nedostatečná připravenost na tuto změnu a určité výhody – možnost vybírat si mezi studenty do navazujícího Mgr i absolventy z jiných škol. Tato situace se ale nyní mění, otázka 5letého Mgr studia se znovu otevře.

Volební program:
Doktorské studium

Doktorské studium je pro fakultu významné z hlediska prestiže, finančního přínosu i naplnění jejího smyslu. V hodnocení kvality hraje srovnatelnou roli s pregraduálním studiem. Budeme usilovat o to, aby se fakulta svým zázemím a podporou doktorandů stala nejatraktivnější mezi lékařskými fakultami UK a přitáhla nejnadanější zájemce. Budeme se snažit o programové propojení vědecky nosných oborů (genetika, imunologie, fyziologie) s klasickými medicínskými obory. Ve spolupráci s FNM budeme rozvíjet unikátní projekt „MD, PhD programu“, který umožňuje současně vědeckou i profesní doktorskou přípravu.
 
Komentář:

Počty přihlášených/absolventů do DSPB značně meziročně kolísají:

 
MD, PhD program spočívá v garanci 0,5 úvazku u FNM za práci na klinice v ročním rozsahu půl roku. Vedení FNM postupně mění způsob financování tohoto programu, takže v současnosti je to méně výhodné pro kliniky, než tomu bylo na začátku. Nicméně program pokračuje.
Stoupá kvalita článků.

 
Volební program:
Prostory pro výuku.
Na základě existující domluvy s vedením FN Motol mají být rekonstruovány posluchárny. Považujeme to za správný trend, v němž budeme pokračovat. V první fázi neočekáváme dostatek financí pro nákladnější úpravy stážoven na klinikách a ústavech. Je ale nutné, aby prostory pro výuku i zázemí studentů odpovídaly současným standardům. Nová budova v areálu Teoretických a preklinických ústavů na Plzeňské bude sloužit mimo jiné perspektivním skupinám a jako zázemí pro odborníky vracející se na fakultu ze zahraničí.
 
Komentář:

Ihned po začátku prvního funkčního období proběhla akce „Jarní úklid“ www.lf2.cuni.cz/fakulta/clanky/zpravy-a-oznameni/opravy-a-upravy-poslucharen (bohužel zde není dobře fotograficky dokumentován stav před rekonstrukcemi), kdy jsme mimo jiné nechali po 30 letech vyčistit závěsy a umýt okna ve velké posluchárně. V následujících letech se podařilo realizovat tři investiční akce v areálu Plzeňská, a to od schválení a registrace IZ po projekt a úspěšnou realizaci. Jednalo se o investiční záměry: „Demolice stávajících objektů CD“, projekční příprava a stavba „Výstavba výukových pavilonů 2. LF UK v areálu Plzeňská“ 1. až 2. etapa (tzv. „Žížala“, včetně vybavení a uvedení do provozu). Na UK proběhla v roce 2012 kontrola NKÚ vybraných realizovaných investičních akcí, na naší fakultě byla prověřována 1. etapa výstavby na Plzeňské, kontrola NKÚ proběhla bez připomínek. V loňském roce byl doporučen expertní komisí a následně registrován MŠMT a MF investiční záměr „UK – 2. LF Dostavba areálu Plzeňská 3. etapa“. Díky kvalitní přípravě byla schválena registrace IZ jako čtvrtá akce v programu investičních akcí 133 21E – Rozvoj a obnova materiálně technické základny Univerzity Karlovy. Třetí etapa dostavby areálu Plzeňská zahrnuje demolici stávajících objektů A, B a stavbu nové výukové budovy, včetně jejího vybavení.
 

 
Volební program:
Přijímací zkoušky.
Hodláme pokračovat v současném dvoukolovém systému. V písemných testech obměníme nejméně jednu třetinu otázek a ty již nebudeme zveřejňovat. Ve druhém (ústním) kole hodláme jednu ze dvou otázek nahradit motivační otázkou, kde student může ukázat, proč se pro studium u nás rozhodl, co pro to udělal a jak se v problematice orientuje.
 
Komentář:

Obměna otázek probíhala v menším rozsahu než plánováno, kontinuálně. Testy plní svou funkci, rozdělí uchazeče podle kvality.

 
Volební program:
Zkoušky
jsou důležitou formou výuky. Budeme dbát na dodržování spravedlivých podmínek u zkoušek.
 
Komentář:

www.lf2.cuni.cz/aktuality/opatreni-dekana-c-72007
Vždy před zahájením výuky mají být zveřejněny zkouškové otázky
www.lf2.cuni.cz/zkousky-terminy-a-otazky.

 
Volební program:
Věda

Zvýšit prestiž a ohodnocení vědecky aktivních klinik, ústavů, skupin i jednotlivců.
 
Komentář:

Věda je druhou nejdůležitější výkonovou položkou při sestavování rozpočtů pracovišť. Produkce článků s IF se výrazně zvýšila (obr.)

 
Mezi českými lékařskými fakultami má 2. LF nejvyšší H index (78).
 
Granty jsou přehledně uvedeny v grafu

 
Problém hodnocení jsou např. roky, když zcela vypadla IGA nebo skončily VZ. V grafu nejsou uvedeny dotace PRVOUK a UNCE v posledních dvou letech.

 
Volební program:
Fakultní konference.
Dosavadní Studentské vědecké konference převést na Konference fakulty, kde budou kromě studentů prezentovat své výsledky i vyzvaní pedagogové (ve formátu úvodní přednášky sekce), příp. externí školitelé našich studentů. Cílem těchto konferencí bude především co nejvíce posilovat vzájemnou informovanost o práci jednotlivých týmů na fakultě. Pro období Konference fakulty (1–2 dny) nebude probíhat jiná výuka. Budeme vyžadovat respektování tohoto rozhodnutí.

Komentář:

Fakultní Vědecká konference se stala vrcholem vědeckého a společenského roku, dramaticky vzrostla návštěvnost, kvalita příspěvků, prezentujících i vyzvaných hostů. V loňském ročníku byly přihlášeny 102 příspěvky.
 

 
Volební program:
Strukturální otázky
Formální a administrativní otázky, prezentace fakulty navenek

Jméno fakulty. Označení „Druhá“ fakulta implikuje (alespoň) části z nás pořadí v pomyslném žebříčku lékařských fakult UK, což nemusí odrážet kvalitu. Předložíme akademické obci k anketnímu hlasování alternativní návrh na jméno fakulty. V případě souhlasu projednáme s vedením UK změnu názvu.
 
Komentář:

Proběhla diskuse na AS i v celé akademické obci, návrh byl přijat. Snažili jsme se jej prosadit na AS UK, přes podporu většiny senátorů jsme nedosáhli potřebného kvóra.

 
Volební program:
Finanční a personální otázky

Využít možností, daných stipendijním řádem a finanční situací fakulty, k co nejvyššímu vyplácení prospěchových i sociálních stipendií.
 
Komentář:

Prospěchové stipendium činí 11 tis. Kč/rok, výjimečně bylo ještě navýšeno o mimořádné stipendium 5 tis. Kč/rok, sociální stipendium vyplácíme z prostředků Nadace Adamových ve výši cca 9 až 20 tis. Kč ročně, přičemž přihlížíme k sociální situaci studenta, ale i k celkovému počtu žádostí.

 
Volební program:
V tuto chvíli jsou průměrné platy na naší fakultě velmi nízké v porovnání s ostatními lékařskými fakultami. Hodláme zvýšit platy aktivním zaměstnancům – tedy nikoli paušálně pouze s ohledem na formální pracovní zařazení.
Spolupráce s externími odborníky by měla většinou probíhat na základě dohody o provedení práce.
Hodnocení výkonu pracovišť. Systém hodnocení (evaluace) výkonu se bude v konkrétních prvcích odlišovat od systému, který fungoval dosud. Specifické body byly představeny na zasedání AS. Navrhovaný systém je v jednotlivostech jednodušší než dosavadní a lépe odpovídá zaměření fakulty. Bude hodnotit finanční přínos (mzdy/granty) ve vztahu k rozsahu a kvalitě výuky a k vědeckým výstupům (ty sestávají z publikací v mezinárodních časopisech a z různých forem prezentace pracoviště doma, včetně klasických publikací v domácím tisku).
Střediskové hospodaření bude vycházet z výsledku hodnocení výkonu pracoviště.
 
Komentář:

Rostly mzdy souběžně s omezováním nominální výše úvazků. Paralelně s tím jsme zvyšovali tarifní platy.

rok Přepočt.
poč. zam.
[celých úvazků]
Vyplacený
objem HM [tis. Kč]
Počet
uzav. DPP
Počet
uzav. DPČ
Vyplacený
objem OON
[tis. Kč]
Celkový objem
vyplacených
os. nákladů
[tis. Kč]
2006 434 139 231 404 7 354 146 585
2007 415 155 682 410 6 702 162 384
2008 420 146 898 633 43 8 431 155 329
2009 446 159 737 651 57 5 145 164 882
2010 422 155 023 612 71 9 529 164 552
2011 398 179 318 766 66 14 894 194 213
2012 339 179 087 692 56 11 694 190 780
2013 351 180 578 793 65 12 745 193 323

 

 
Volební program:
Vědecká rada

Náplní práce VR má být věda a výuka na fakultě, čehož se budeme pečlivě držet. Součástí agendy typicky nebudou ceremoniální záležitosti, takže využijeme jiných důstojných cest, jak poděkovat významným členům fakulty např. při životních jubileích. Hodláme snížit počet členů VR. Záležitosti týkající se přednostů pracovišť budeme řešit na schůzích přednostů, které budou svolávány ad hoc.
 
Komentář:

Na konci období měla VR 33 členy. Mezi externí členy patřily vědecké osobnosti jako prof. Holý, interními členy byla řada osobností fakulty. Narozeniny fakultních pracovníků, které dříve zabíraly významnou část agendy VR, se již na zasedáních neprobírají. Úspěšně habilitovalo nebo získalo profesuru 53, respektive 15 osob.

 
Volební program:
Servisní složky fakulty

Děkanát. Udržet efektivně fungující děkanát s přátelskou a vstřícnou atmosférou ve vztahu k zaměstnancům i studentům a doktorandům. Počet zaměstnanců děkanátu považujeme za adekvátní rozsahu fakulty.
 
Komentář:

U pracovníků děkanátu jsme vždy podporovali vstřícnost, iniciativu a erudici. S narůstajícím objemem aktivit (nové investice, včetně stavby budovy, více grantů, více doktorandů, více zahraničních studentů, komunikace se studentskými spolky, specializační vzdělávání...) se ukazovala potřeba navýšit počet pracovníků děkanátu – tato potřeba nebyla z důvodů personálních a prostorových zcela naplněna. To bylo jednou z příčin stavu, který nás přiměl k organizačním a personálním změnám
(viz www.lf2.cuni.cz/fakulta/clanky/zpravy-a-oznameni/zmena-v-administrativnim-vedeni-dekanatu)

 
Volební program:
Ústav vědeckých informací. Situaci ÚVI nepovažujeme za uspokojivou, i když jsme si vědomi dílčích změn k lepšímu. Je potřeba, aby ÚVI poskytoval všem členům akademické obce (tedy i studentům) služby na nejvyšší dosažitelné úrovni, včetně rychlého poskytování elektronických verzí článků, aktivní pomoci akademickým pracovníkum s agendou vykazování publikací (kterou ale hodláme významně zjednodušit), větších možností využití počítačů a prodloužené provozní doby. ÚVI by měl dále aktivně pracovat na zjednodušení online přístupu a měl by vytvořit jednoduchý on-line systém, který by registroval požadavky členů akademické obce. Tyto požadavky by se zohlednily při rozšiřování konsorciálních on-line přístupů.
Fakulta se přihlásí k Open access systému, který prosazuje co největší volnou dostupnost vědeckých informací. Současně hodláme využít infrastruktury Open access k prezentaci habilitačních a dalších prací. Tento systém rádi poskytneme jako vzor pro ostatní fakulty UK.
 
Komentář:

S vedoucí ÚVI i s dalšími pracovníky jsme se dohodli na dílčích změnách, ÚVI aktivně hledalo možnosti zlepšení svých služeb a uvádělo je do života. Pro vykazování pracovník ÚVI průběžně vyhledává publikace našich zaměstnanců a studentů. Služby ÚVI výrazně zkomplikovalo rozhodnutí FN Motol přesunout ÚVI z centra na okraj areálu. Neúspěšně jsme se snažili toto rozhodnutí zvrátit – podle vedení FN Motol bylo přesunutí nutné pro zajištění pohotovostních služeb v dětské části.
Knihovna v novém umístění vybavila svoje prostory, včetně PC a anatomické studovny a výukové PC učebny. Realizovala novou webovou platformu apod.

 
Volební program:
Využití počítačů a Výpočetní středisko. Služby v oblasti výpočetní techniky a internetu zaostávají za potřebami akademické obce. Je potřeba využít nejen dosavadních personálních kapacit a know-how ke splnění následujících požadavků:
vytvořit systém výrazných slev na hardware na základě obchodní soutěže (v ideálním případě v koordinaci s FNM)
 
Komentář:

S výjimkou hardware, který nakupujeme hromadně, se nám nepodařilo dohodnout významné ceny.

 
Volební program:
zvýšit výkonnost internetu
zavést bezdrátové připojení k síti v prostorách fakulty (WiFi), přístupné pro zaměstnance a studenty, abychom ho mohli postupně rozšiřovat
 
Komentář:

Síť Eduroam je k dispozici v celém areálu FNM i v areálu Plzeňská, návod na připojení je k dispozici zde. Připojení k síti je možné prostřednictvím wifi.

 
Volební program:
připravit síť po technické i organizační stránce pro nový centrální informační systém, který by aktivně informoval všechny zaměstnance i studenty o probíhajících akcích (přednášky, semináře, obhajoby, habilitace atd.); tento systém zprovoznit
 
Komentář:

Na webu je nyní kalendář akcí, s přestávkami rozesíláme E-zpravodaj. V roce 2013 jsme přijali pracovníky, kteří mají web, včetně těchto součástí na starosti. Centrální informační systém UK dosud nezavedla. V rámci fakulty plní informační funkci webová stránka fakulty a zmíněný zpravodaj. V přípravě je technicky i graficky zcela nový web, plán dokončení a spuštění je duben 2014.

 
Volební program:
Větší zapojení počítačů ve styku s děkanátem. Zprovoznit univerzální systém přístupu na web, který se nyní rozbíhá jako beta verze. Hodláme např. umožnit podstatnou část zápisu přes webové rozhraní, podobně zapisování na zkoušky a hodnocení výuky.
Zvýšit úroveň a atraktivitu našich webových stránek.
 
Komentář:

Nové webové stránky jsme zavedli v roce 2007 a znamenaly výrazné zlepšení proti předchozímu stavu. Především jejich vnitřní struktura dnes již neodpovídá potřebám, takže od roku 2013 se připravuje jejich další výrazná změna k lepšímu. Plánujeme spustit během roku 2014.

 
Volební program:
Vztah k FN a dalším nemocnicím

Chceme rozvíjet korektní a rovnocenný vztah s FN v Motole, FN Na Bulovce a ÚVN Střešovice.
Chceme se zasazovat o rovnováhu mezi klinickými a pedagogickými povinnostmi zaměstnanců nemocnic a fakulty.
 
Komentář:

Na začátku prvního funkčního období jsme zažili období napětí mezi vedením fakulty a FN Motol. Toto období jsme ukončili podepsáním nové dohody o spolupráci obou institucí. Byli jsme nuceni ustoupit v některých ohledech (přesun knihovny, ponechání Bc oborů – zejména všeobecné sestry), FN Motol nám vyšla vstříc např. v dokončení rekonstrukcí poslucháren a okolí nebo v otázkách nájmu děkanátu. Obě instituce jsou si vědomy výhod vzájemné symbiózy.
Rovnováhu mezi klinickými a pedagogickými povinnostmi zajišťují jednotliví přednostové – mají rozdělovat finanční prostředky a úvazky spravedlivě podle poměru obou typů prací. Je zřejmé, že často nelze jednoznačně rozlišit, zda v daném okamžiku společný zaměstnanec „učí, nebo léčí“, proto se musí přednosta orientovat podle celkového objemu práce.

Vytvořeno: 29. 1. 2014 / Upraveno: 23. 4. 2019 / Helena Ulovcová