Elektronické studijní materiály
Adam Jaroš, zástupce studentů 2. LF v akademickém senátu UK
Informace představují základní potřebu studenta při studiu. Klasické cesty jejich šíření jako učebnice či skripta jsou inherentně znevýhodněny zdlouhavým procesem nakladatelského řízení, potřebou je vytvořit v dostatečném množství a fyzicky distribuovat do rukou uživatelů.
Naproti tomu, elektronické šíření studijních materiálů umožňuje významně zkrátit čas od dokončení rukopisu k jeho užití, navíc takové materiály nejsou omezeny minimálním rentabilním nákladem a jejich pořizovací cena stejně jako ekologický dopad jsou zanedbatelné.
Elektronické studijní materiály se proto jak z důvodů logistických a ekonomických, tak svou aktuálností a specifičností stávají ceněným doplňkem klasických informačních zdrojů, bez kterého už si studenti téměř nedokážou studium představit.
Hodnocení
Na naší fakultě však mezi jednotlivými ústavy a klinikami existují podstatné rozdíly v kvalitě a kvantitě poskytovaných el. materiálů. Některá pracoviště nabízejí vysoce kvalitní prezentace a výukové programy pokrývající celý rozsah předmětu, jinde studenti získají stručnou osnovu látky a určité kliniky bohužel na tuto oblast zcela rezignovaly.
Opatření děkana 7/2010, kterým se přednostům ukládá, aby zajistili studentům přístup k prezentacím použitým při výuce, má za cíl tyto rozdíly dorovnat na vysokou úroveň využitím materiálů už vytvořených.
Předkládané hodnocení si klade za cíl (1) zmapovat současnou situaci napříč ročníky, (2) poskytnout konkrétní zpětnou vazbu ústavům a klinikám, (3) orientačně porovnat jednotlivá pracoviště, (4) zdůraznit vysokou hodnotu el. materiálů pro moderní studium medicíny, (5) vyzdvihnout pracoviště nabízející studentům vysoce kvalitní a užitečné elektronické materiály.
Metodika hodnocení
Hodnoceno bylo pokrytí látky (relativní kvantita) a kvalita prezentací.
Pokrytí jsme stanovili jako v procentech vyjádřený poměr položek sylabu předmětu, ke kterým pracoviště dodalo elektronické materiály, s celkovým počtem položek v sylabu.
Kvalita byla hodnocena slovně – hodnotitelé se vyjadřovali ve dvou oblastech po dvou podkategoriích:
Použitelnost
- Overview – Jsou poskytované materiály vhodným zdrojem pro orientaci v daném předmětu?
-
Informativnost – Jsou materiály pouze přehledem, nebo naopak obsahují veškeré potřebné informace?
Zpracování
- Formální stránka – Splňují materiály základní formální požadavky? (struktura, jméno autora, citace, zdroje)
-
Estetická stránka.
Hodnotitelé
Slovní hodnocení zpracovali dobrovolníci z řad studentů, kteří ve dvojicích nebo jednotlivě hodnotili podle společné metodiky předměty jimi absolvované v minulém akademickém roce.
Zpracování
Pro vzájemné porovnání bylo nutné převést jednotlivá slovní hodnocení na bodové skóre. MUDr. Jana Djakow přidělovala na základě sl. hodnocení 0–20 bodů (4x 0–5 bodů v jednotlivých podkategoriích).
Výsledné skóre jsme pak stanovili jako násobek pokrytí a bodů za kvalitu. Bylo tak možno dosáhnout 0–20 b.
Přehled výsledků
Vděčný student Látka předmětů v této kategorii je pokryta kvalitními elektronickými materiály, které představují významnou pomoc při studiu. Děkujeme! Celkové skóre > 12 |
Doufající student Elektronické materiály dostupné pro tyto předměty mají zatím nedostatky v rozsahu či provedení, jsou však stále cenným zdrojem pro studium látky. Celkové skóre 7,1 až 12 |
Nešťastný student Pokud jsou materiály pro předměty v této kategorii vůbec dostupné, je jich málo a/nebo nejsou přínosné. Nicméně i zde lze sporadicky nalézt kvalitní materiály, za které je student o to vděčnější, že značí možnost změny. Celkové skóre ≤ 7 |
1. ročník | ||||||||||||||||||||
Předmět | Pokrytí | Slovní hodnocení | Celkové skóre | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Biofyzika | 100% | 17 | 17 | "; if ($pxw != "biofyzika"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lékařská biologie I | 100% | 17 | 17 | "; if ($pxw != "lekarska_biologie_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Biochemie I | 90% | 12 | 10,8 | "; if ($pxw != "biochemie_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Anatomie * | 70% | 11 | 7,7 | "; if ($pxw != "anatomie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Histologie | 100% | 7 | 7 | "; if ($pxw != "histologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Ošetřovatelství I | 30% | 12 | 3,6 | "; if ($pxw != "osetrovatelstvi_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Praktické lékařství I | 25% | 13 | 3,25 | "; if ($pxw != "prakticke_lekarstvi_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
První pomoc | 0% | 15 | 0 | "; if ($pxw != "prvni_pomoc"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Humanitní základy lékařství | nehodnoceno | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "humanitni_zaklady_lekarstvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Latinská lékařská terminologie | nehodnoceno | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "latinska_lekarska_terminologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
2. ročník |
||||||||||||||||||||
Předmět | Pokrytí | Slovní hodnocení | Celkové skóre | |||||||||||||||||
Lékařská informatika | 100% | 19 | 19 | "; if ($pxw != "lekarska_informatika"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lékařská biologie II | 100% | 16 | 16 | "; if ($pxw != "lekarska_biologie_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Vývojová biologie | 100% | 14 | 14 | "; if ($pxw != "vyvojova_biologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Biochemie II | 100% | 13 | 13 | "; if ($pxw != "biochemie_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lékařská mikrobiologie I | 60% | 14 | 8,4 | "; if ($pxw != "lekarska_mikrobiologie_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Embryologie | 100% | 7 | 7 | "; if ($pxw != "embryologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Fyziologie | 50% | 14 | 7 | "; if ($pxw != "fyziologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Praktické lékařství II | 50% | 12 | 6 | "; if ($pxw != "prakticke_lekarstvi_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Ošetřovatelství II | 0% | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "osetrovatelstvi_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Anglická terminologie | nehodnoceno | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "anglicka_terminologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
3. ročník |
||||||||||||||||||||
Předmět | Pokrytí | Slovní hodnocení | Celkové skóre | |||||||||||||||||
Imunologie | 95% | 20 | 19 | "; if ($pxw != "imunologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Patologická fyziologie | 90% | 14 | 12,8 | "; if ($pxw != "patologicka_fyziologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Propedeutika – interní část | 60% | 16 | 9,6 | "; if ($pxw != "propedeutika_-_interni_cast"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lékařská mikrobiologie II | 60% | 13 | 7,8 | "; if ($pxw != "lekarska_mikrobiologie_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Patologie | 40% | 15 | 6 | "; if ($pxw != "patologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Propedeutika – pediatrická část | 0% | 0 | 0 | "; if ($pxw != "propedeutika_-_pediatricka_cast"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
4. ročník |
||||||||||||||||||||
Předmět | Pokrytí | Slovní hodnocení | Celkové skóre | |||||||||||||||||
Nukleární medicína | 95% | 17 | 16,15 | "; if ($pxw != "nuklearni_medicina"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Stomatologie | 85% | 16 | 13,6 | "; if ($pxw != "stomatologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Veřejné zdravotnictví | 80% | 17 | 13,6 | "; if ($pxw != "verejne_zdravotnictvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Epidemiologie | 90% | 15 | 13,5 | "; if ($pxw != "epidemiologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Farmakologie | 90% | 15 | 13,5 | "; if ($pxw != "farmakologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Vnitřní lékařství I | 90% | 15 | 13,5 | "; if ($pxw != "vnitrni_lekarstvi_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Chirurgie I | 80% | 15 | 12 | "; if ($pxw != "chirurgie_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Oční lékařství | 75% | 14 | 10,5 | "; if ($pxw != "ocni_lekarstvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Rehabilitace | 75% | 13 | 9,75 | "; if ($pxw != "rehabilitace"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Pediatrie I | 40% | 16 | 6,4 | "; if ($pxw != "pediatrie_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Otorinolaryngologie | 44% | 14 | 6,16 | "; if ($pxw != "otorinolaryngologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Zobrazovací metody | 40% | 15 | 6 | "; if ($pxw != "zobrazovaci_metody"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Soudní lékařství | 35% | 17 | 5,96 | "; if ($pxw != "soudni_lekarstvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Preventivní lékařství | 15% | 9 | 1,35 | "; if ($pxw != "preventivni_lekarstvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tělovýchovné lékařství | nehodnoceno | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "telovychovne_lekarstvi"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
5. ročník |
||||||||||||||||||||
Předmět | Pokrytí | Slovní hodnocení | Celkové skóre | |||||||||||||||||
Chirurgie II – dětská chirurgie | 100% | 15 | 15 | "; if ($pxw != "chirurgie_II_-_detska_chirurgie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Onkologie | 80% | 16 | 12,8 | "; if ($pxw != "onkologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Urologie | 80% | 16 | 12,8 | "; if ($pxw != "urologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Infekce | 75% | 16 | 12 | "; if ($pxw != "infekce"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Dermatovenerologie | 85% | 13 | 11,05 | "; if ($pxw != "dermatovenerologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Neurologie | 70% | 15 | 10,5 | "; if ($pxw != "neurologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Psychiatrie | 70% | 15 | 10,5 | "; if ($pxw != "psychiatrie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Vnitřní lékařství II | 62% | 14 | 8,68 | "; if ($pxw != "vnitrni_lekarstvi_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Pediatrie II | 50% | 15 | 7,5 | "; if ($pxw != "pediatrie_II"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Ortopedie | 60% | 12 | 7,2 | "; if ($pxw != "ortopedie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Gynekologie a porodnictví I | 0% | 0 | 0 | "; if ($pxw != "gynekologie_a_porodnictvi_I"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Chirurgie II – traumatologie | 0% | 7 | 0 | "; if ($pxw != "chirurgie_II_-_traumatologie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Klinická biochemie | 0% | 0 | 0 | "; if ($pxw != "klinicka_biochemie"): echo " |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Klinická genetika | nehodnoceno | 0 | nehodnoceno | "; if ($pxw != "klinicka_genetika"): echo " |
||||||||||||||||
|
Hodnotitelé, poděkování
Adam Jaroš
Elektronické materiály hodnotilo dvanáct studentů. Na tomto místě bych jim chtěl poděkovat za spolupráci a ochotu přispět svojí prací k vzniku tohoto přehledu. Věřím, že může nezanedbatelně přispět dalšímu zvýšení kvality a přístupnosti výuky na naší fakultě.
Hodnotitelé:
Barbora Cvičková
Michal Enter
Tomáš Hecht
Zdeňka Homolková
Adam Kalina
Vladimír Koucký
Patrik Matras
Erik Nedorost
Aleš Přech
Pavel Svítil
Hana Šedivá
Zdeněk Šteffek