Studenti fyzioterapie navazují spolupráci s americkými kolegy

Dne 9. 3. 2016 se v kinosále FN Motol konalo setkání studentů fyzioterapie 2. LF UK se studenty ze Slippery Rock University of Pennsylvania, USA. Naši fakultu navštívilo 41 studentů a tři profesoři studijních programů Athletic Training (Sport Medicine/Rehabilitation) a Exercise Science. Neformální setkání iniciovali kolegové z USA s cílem seznámit se s příbuzným studijním programem v ČR, ale také prodiskutovat možnost výměnných pobytů studentů obou univerzit.


Program setkání zahájila doc. MUDr. Alena Kobesová, Ph.D., která v úvodní přednášce představila strukturu a systém péče o pacienty na Klinice rehabilitace a tělovýchovného lékařství a studium na 2. LF UK. Studenty seznámila s historií rehabilitace v ČR a se základními principy takzvané Pražské školy rehabilitace. Představila zakladatele Pražské školy rehabilitace, zejména prof. Lewita, Jandu a Vojtu, a vysvětlila jejich unikátní holistický přístup v rámci funkčního vyšetření a terapie jedinců s dysfunkcí pohybového systému. Prezentovala originální funkční diagnosticko-terapeutický koncept Dynamická Neuromuskulární Stabilizace (DNS) prof. PaedDr. Pavla Koláře. Koncept DNS je v současnosti systematicky vyučován v rámci pregraduálních i postgraduálních rehabilitačních studijních programů v mnoha zemích světa.

V následující přednášce as. PhDr. Ondřej Čakrt, Ph.D., seznámil posluchače s programem funkčních vyšetření a terapie pacientů s poruchou rovnováhy. Prezentoval vlastní výsledky klinických studií a na nich založený program rehabilitace, včetně nácviku balančních strategií na principu zpětné vazby elektrotaktilní stimulací jazyka přístrojem BrainPort.

As. Mgr. Petr Bitnar, Ph.D., ve své další přednášce studenty upozornil na důležitost vyšetření vertebro-viscerálních vzorů v rámci funkční diagnostiky pacientů s dysfunkcí a bolestmi pohybového systému. Skutečnost, že viscerální onemocnění může v důsledku nociceptivní stimulace imitovat primární patologii pohybové soustavy, která reaguje na jednotlivé viscerální orgány zcela specificky a charakteristicky, byla pro zahraniční posluchače zajímavým poznatkem. As. Bitnar představil kazuistiky pacientů, u kterých i po odeznění primárního viscerálního onemocnění ochranný dysfunkční vzor pohybového ústrojí přetrvával, a prodlužovat tak obtíže nemocného. Po adekvátním manuálním ošetření u těchto jedinců došlo k výrazné úlevě od bolesti a zlepšení funkce. Zdůraznil ale, že v případě opakovaných a častých recidiv funkční patologie pohybového systému je nutné pomýšlet na primární viscerální patologii a pacienta odeslat k dalším vyšetřením. As. Bitnar prezentoval četné výsledky originálního výzkumu vyšetření pacientů s gastroesofageálním refluxem, dysfagickými a dalšími dyspeptickými obtížemi pomocí high resolution manometry i vyšetření pacientů s inkontinencí moči a stolice.

Z řad vyučujících 2. LF UK další přednášku prezentoval doc. MUD. Jiří Radvanský, CSc. Představil systém zátěžové funkční diagnostiky sportovní i běžné populace i funkční diagnostiku pacientů po chirurgické korekci vrozených srdečních vad, zmínil i výzkumný projekt Zátěžová funkční diagnostika jako součást sledování pozdních následků onkologické léčby. Hovořil o reakci a adaptaci organizmu na různé úrovně zátěže, včetně profesionální sportovní zátěže, což bylo pro zahraniční kolegy zajímavé, neboť tato problematika přímo souvisí s primárním zaměřením jejich studia.

Po odborných prezentacích vyučujících z 2. LF UK následovala přestávka, při které se již rozběhla spontánní živá komunikace mezi studenty i vyučujícími z obou univerzit. Naši studenti byli vyzváni k vyplnění dotazníku, který se týkal náplně studia a kvalifikace pracovníka s titulem ATC (Certified Athletic Trainer). Tato anketa vyvolala zajímavou diskusi na téma systému nelékařského zdravotnického vzdělávání v ČR a v USA. Zatímco u nás se rehabilitací zabývají primárně fyzioterapeuti s bakalářským či navazujícím magisterským vzděláním a do oboru ještě vstupují rehabilitační lékaři, ergoterapeuté a maséři, v severní Americe je systém vzdělávání mnohem komplikovanější. Vedle lékařů v oboru PM&R (Physical Medicine and Rehabilitation) a fyzioterapeutů se rehabilitací pohybového systému zabývají zejména chiropraktici, osteopaté, kineziologové, v oblasti sportovní rehabilitace je pak silné zastoupení profesionálů s titulem ATC. Silnější než u nás je pak i zastoupení absolventů oboru Exercise Science, kteří jsou zaměřeni zejména na objektivizaci funkčních poruch a efektu funkční terapie.

Po přestávce na tuto vzájemnou diskusi navázaly prezentace studentů obou univerzit. Za 2. LF UK systém studia fyzioterapie na naší fakultě prezentovala studentka 2. ročníku navazujícího magisterského programu Bc. Jana Hančová. Představila systém přijímacích řízení, náplň studia bakalářského i navazujícího magisterského programu fyzioterapie, zkoušek a zápočtů, včetně závěrečných státních zkoušek a bakalářských, resp. diplomových prací. Seznámila americké kolegy i s možnostmi doktorského studia v rámci oboru kinantropologie, event. v rámci dalších doktorských studijních programů. Zdůraznila výhodu studia fyzioterapie v tak velkém zdravotnickém zařízení, jako je FN Motol, kde je možné setkat se s nejrůznějšími diagnózami u dětských i dospělých pacientů, včetně vzácných onemocnění, u kterých má rehabilitace důležité zastoupení v rámci komplexní terapie. Tento fakt američtí kolegové skutečně ocenili, protože přístup k pacientům s nejrůznějšími neurologickými či ortopedickými a dalšími diagnózami je u nich v rámci klinických praxí výrazně omezen.

Následovaly pro nás skutečně zajímavé prezentace amerických kolegů. Co je náplní studia programu ATC? Jak probíhá praxe během studia? Jakou práci profesionál s titulem ATC vykonává? Řada vyučovaných předmětů i zkoušek se blíží programu fyzioterapie u nás. V rámci výuky je v USA větší důraz kladen na interdisciplinární komunikaci a profesionální interakci, vyučuje se jak správně komunikovat ústně, elektronicky a písemně. Profesní etika, zásady práce s pacientem založené na individuálním přístupu, respekt k etniku, kultuře, fyzickým a mentálním schopnostem pacienta jsou předmětem samostatných výukových hodin. Kritické myšlení a kreativita, analýza a syntéza poznatků, výběr adekvátního diagnostického a terapeutického postupu na základě evidence-based poznatků. Při zkouškách student musí dokumentovat dostatečné teoretické a praktické znalosti v souladu s Národní ATC Asociací: National Athletic Trainers' Association Educational Competencies and the scope of practice as outlined by the Board of Certification Role Delineation Study/Practice Analysis. Speciální pozornost je už v pregraduálním vzdělávání věnována i tak zvanému Continued Professional Development: Studenti se učí jak si zajistit vlastní profesionální intelektuální růst s ohledem na specifika vlastní práce, kulturu komunity, se kterou pracují, při respektování vědeckých evidence-based poznatků.

Náplň studia se od našeho studia fyzioterapie liší hlavně v tom, že oba programy Athletic TrainingExercise Science jsou primárně zaměřeny na práci se sportovci, běžnou zdravou populací za účelem zlepšení kondice, event. se zaměřují na rehabilitaci pacientů s kardiovaskulární dekondicí. Terapie pacientů s neurologickými, ortopedickými, interními a dalšími diagnózami není součástí studia ani rutinní práce absolventů studia. Odlišná je i praxe, která je v obou studijních programech hojně zastoupena. Studenti se zúčastňují kompletního programu sportovních týmů v rámci sportů, které jsou v USA nejčastěji zastoupeny (např. baseball, basketbal, volejbal, fotbal, lakros, tenis, hokej, americký fotbal a další). Během i několikatýdenních stáží jsou s týmem od rána do večera, zajišťují terapii před tréninkem, zúčastní se tréninků i zápasů, kdy se učí poskytovat akutní péči při úrazech na hřišti, poté zajišťují potréninkovou terapii a rekondiční péči. Sportovce edukují jak se vyhnout bolestivým syndromům pohybového systému z přetížení, jak správně provádět kompenzační cvičení, stretching či relaxaci. Indikují a aplikují fyzikální terapii, taping a další tradiční terapeutické postupy v rámci tradiční sportovní rehabilitace.

Cílem setkání bylo iniciovat komunikaci mezi studenty i vyučujícími obou universit. Tento záměr byl zcela naplněn, probíhá čilá komunikace prostřednictvím mailů i sociálních médií. Nyní je třeba na setkání navázat dalšími akcemi, nejlépe krátkými výměnnými pobyty studentů. V základních principech jsou si studijní programy v mnohém podobné, ale v detailech, a hlavně v praktické výuce se liší. Proto lze očekávat, že výměnný pobyt zaměřený nejen na klinickou praxi bude oboustranně pro studenty zajímavý a výhodný. Máme-li my možnost americkým studentům ukázat široké spektrum rehabilitace u pacientů s nejrůznějšími diagnózami, se kterými se v naší fakultní nemocnici setkáváme, američtí studenti mají před námi zase náskok a mají nás co učit např. v metodologii výzkumu, zpracování dat, publikační činnosti a z hlediska praxe jistě mají hodně co předat v oblasti sportovní rehabilitace. Lze doufat, že tímto začínáme smysluplnou spolupráci, která vedle výměnných studentských pobytů vyústí i ve spolupráci vědeckou a publikační.

Proto chci na závěr poděkovat všem, kteří se na realizaci setkání zúčastnili. Tj. naší lékařské fakultě i FN Motol, která nám zajistila zázemí pro setkání, americkým kolegům, jmenovitě Dr. Markétě Schublové, která celé setkání iniciovala. Studentům z USA, kteří vážili dalekou cestu, i našim studentům, kteří si připravili kvalitní prezentaci, fakultu důstojně představili a doufejme, že se zaslouží i o rozvoj další spolupráce.

Za Kliniku rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK a FN Motol
doc. MUDr. Alena Kobesová, Ph.D.

Vytvořeno: 19. 4. 2016 / Upraveno: 2. 2. 2017 / Mgr. Ing. Tereza Kůstková