Hodnocení výuky v akademickém roce 2010/2011 – medici

2. lékařská fakulta provádí systematické hodnocení výuky studenty již řadu let, od roku 2006 v současné elektronické podobě. Naplňuje tak nejen normy zákonné a univerzitní, ale snaží se tím o důkladné zhodnocení toho, jak studenti na organizaci a náplň výuky jednotlivých předmětů všech studijních oborů nahlížejí.
Výsledky této evaluace, které jsou srovnávány i s hodnocením pořádaným Univerzitou a průběžně probíhajícím auditem výuky, využívají vedení fakulty a jednotlivých ústavů a klinik jako podklad pro další zkvalitnění výuky.
Pohled studentů na výuku (třebaže se někdy nutně liší od pohledu pedagogů) považujeme za zásadní nástroj zpětné vazby.
 
Současná podoba ankety, která vznikla na základě konsensu pracovní skupiny složené z řad studentů i pedagogů a na základě zkušeností ostatních českých i zahraničních lékařských fakult, prochází postupně kultivací na základě připomínek. Snažíme se o to, aby „anketa“ obsahovala reprezentativní data.
 
Znovu je třeba zdůraznit, že vyhodnocení ankety je striktně anonymní a systém monitoruje pouze to, zda student hlasoval (event. zda zaškrtnutím příslušného políčka webové aplikace aktivně odmítl anketu vyplnit). Požadujeme, aby student vyplnil anketu v krátkém časovém odstupu od ukončení výuky předmětu.
 
Než přejdu k podrobnější analýze tohoto ročníku ankety, dovolte pár slov k anketě obecně.
 

Struktura studentského hodnocení výuky

Hodnocení výuky má tři části, z nichž každá má svůj význam.
 

1. Celkové hodnocení předmětu

Stručný popis:

  • studenti odpovídají na 11–15 otázek vztahujících se ke konkrétnímu předmětu (např. organizace výuky, přínos doporučené literatury, přednášek a seminářů, webová prezentace, prostor pro diskusi či přístup učitelů ke studentům)
  • vyhodnocení každé otázky je dáno předem určeným klíčem (o kterém rozhodla komise složená ze studentů a pedagogů)
  • některé otázky mají jen informativní charakter, nejsou začleněny do celkového hodnocení (účast studentů na přednáškách, počet pedagogů na 1 studenta apod.)
  • výsledky této části jsou základním parametrem pro hodnocení výuky daného předmětu, jsou k dispozici na www stránkách, kde je lze sledovat i průběžně během roku
     

2. Hodnocení jednotlivých pedagogů

Stručný popis

  • studenti hodnotí učitele, se kterými se v průběhu výuky setkali
  • odpovídají na 5 otázek (A – srozumitelnost výkladu, schopnost vysvětlit problém, B – příprava výuky, C – diskuse a stimulace studentů k aktivnímu přístupu, D – korektní přístup ke studentům, E – zájem o výuku, nasazení), hodnotí škálou 1–5 (1 = nejlepší hodnocení, 5 = nejhorší hodnocení)
  • výsledky jsou k dispozici vedoucím ústavů a přednostům klinik v průběhu roku na www stránkách (po přihlášení)
  • nejlepší učitelé jsou každoročně vyhlašováni (na Plesu 2. LF)
  • někteří učitelé vyučují v různých předmětech, proto se celkové hodnocení konkrétního pedagoga může lišit od hodnocení u konkrétních předmětů
     

3. Slovní komentáře studentů k průběhu výuky

Stručný popis

  • přednostům jsou po přihlášení k dispozici během celého roku na www stránkách fakulty, mohou na komentáře reagovat
  • letos bylo shromážděno celkem 1150 slovních komentářů
     

Základní analýza studentské evaluace 2010/2011

Nyní máme možnost zhodnotit výsledky již třetího kompletního ročníku elektronické ankety.
 

Účast studentů

Studentská anketa, podobně jako v minulých letech, zaznamenala opět relativně vysokou účast studentů – průměrně 72,3 procent (v některých předmětech dokonce přes 90 procent).
 

osa x – předměty, osa y – procentuální účast studentů

Hodnocení předmětů – medici (tabulkově)

Jmenovitě jsou uvedeny předměty, jejichž celkový výsledek byl nad mediánem hodnocení výuky z roku 2005/2006 (1,660). Do této skupiny se dostalo více předmětů než v minulých letech.
 

rok předmět / část předmětu PRŮMĚR
4 Soudní lékařství 1,197
4 Kardiologie – výuka na kardiologickém oddělení 1,264
5 Infekční lékařství 1,269
6 Neonatologie 1,273
4 Otorinolaryngologie 1,298
4 Tělovýchovné lékařství 1,306
4 Stomatologie 1,337
1 Latinská terminologie 1,359
4 Nukleární medicína 1,367
5 Psychiatrie 1,379
4 Interna – Pneumologie 1,381
6 Neodkladná péče 1,382
6 Chirurgie dětská – FN Motol 1,388
6 Interna – Pneumologie 1,402
6 Praktické lékařství 1,433
3 Patologie 1,439
4 Zobrazovací metody 1,445
2 Anglická terminologie 1,477
1 Anatomie 1,495
2 Lékařská informatika 1,498
2 Praktické lékařství – úvod 1,523
2 Lékařská biologie II 1,526
5 Onkologie 1,537
3 Imunologie 1,559
1 Histologie 1,573
4 Oční lékařství 1,573
4 Interna 1,577
4 Lékařská etika a psychologie 1,578
6 Chirurgie – ÚVN 1,585
5 Neurologie dětská 1,598
2 Ošetřovatelství 1,598
3 Lékařská mikrobiologie 1,607
4 Farmakologie 1,619
3 Klinická propedeutika – pediatrická část 1,622
6 Pediatrie 1,624
6 Interna 1,641
5 Neurologie dospělá 1,642
5 Urologie 1,659

ostatní, zde neuvedené předměty, mají celkové hodnocení horší než 1,660
 

Hodnocení předmětů – medici (graficky)

Osa x představuje jednotlivé předměty, osa y jejich hodnocení. Červená tečkovaná čára ukazuje medián hodnocení z roku 2005/2006.
 

 

Hodnocení pedagogů (graficky)

(ukázána jen hodnocení pedagogů se 100 hlasy a více)
 

 

Zlepšení předmětů

Předmět PRŮMĚR POŘADÍ 2011 POŘADÍ 2010 Zlepšení o
Farmakologie 1,62 33 58 25 míst
Oční lékařství 1,57 26 51 25 míst
Lékařská informatika 1,50 20 59 39 míst
Stomatologie 1,34 7 47 40 míst

 
Podrobné hodnocení jednotlivých předmětů (vč. archivu):
http://online.lf2.cuni.cz/ankety

Vytvořeno: 29. 9. 2011 / Upraveno: 19. 2. 2019 / MUDr. Jana Djakow