Volební program

Logo UK 2. LF
 
Vyhlášení voleb děkana
Jak navrhnout kandidáta
Navržení kandidáti
Kandidáti na děkana
Zasedání akademické obce
Výsledek volby děkana
Volební řád
Seznam pracovníků fakulty

VOLBA DĚKANA
 
2. LÉKAŘSKÉ FAKULTY


pro funkční období od 1. 2. 2006 do 31. 1. 2009

Prof. MUDr. Jiřina Bartůňková, DrSc.

 
Volební program
 

Úvod

Druhá lékařská fakulta University Karlovy se zázemím největší fakultní nemocnice v České republice a dalších zdravotnických zařízení je významnou vzdělávací a vědeckou institucí spojující tradici výuky a vědecké činnosti zaměřené na dětský věk s výukou a výzkumem medicíny dospělého věku zdůrazňující vývojové aspekty zdraví a nemoci jedince.
Můj volební program vychází z dlouhodobého záměru 2. Lékařské fakulty UK, který jsem jako proděkanka pro rozvoj připravila pro kolegium děkana v r. 2001 a který byl každoročně aktualizován (viz www.lf2.cuni.cz). Vedení fakulty se za dvě volební období, kdy jsem byla členkou kolegia, podařilo dosáhnout řady pozitiv. Za podstatné považuji zejména tyto skutečnosti:

  1. stabilizovala se ekonomická situace fakulty (vyrovnání ztráty v rozpočtu z minulých let)
  2. zlepšily se podmínky studentů na fakultě (zavedlo se vyplácení prospěchových stipendií, zajistila se možnost stravování v závodní jídelně FNM za podmínek srovnatelných s menzou, vybudovaly se nové šatny, vybavily se učebny audiovizuální technikou, novým nábytkem, dovybavila se knihovna učebními materiály aj.)
  3. provedla se změna kurikula výuky mediků tak, aby již od prvního ročníku studenti přicházeli do styku s pacienty, preklinická výuka končila 3. ročníkem a od 4. ročníku probíhala bloková výuka klinických předmětů. Úprava kurikula vycházela z provedené ankety uplatnění absolventů 2. LF, z níž vyplynulo, že 95 % respondentů se věnuje klinické medicíně. Zavedl se „Zápisník praktických dovedností“.
  4. po přechodném výpadku v počtu zahraničních studentů zpočátku funkčního období se podařilo provést nábor nových studentů tak, že je možné vybírat z přihlášených. Ekonomický přínos pro fakultu ze studia zahraničních studentů je nesporný.
  5. navázala se úzká spolupráce s FN Motol. Tato spolupráce má v některých aspektech charakter modelové univerzitní nemocnice – např. unikátní program MD/PhD (viz www.lf2.cuni.cz), společné využití dotace MZČR na výuku mediků aj.
  6. zavedl se progresivní stipendijní řád pro studenty doktorského studia v biomedicíně v závislosti na plnění jejich studijních povinností
  7. zavedla se pravidelná evaluace pracovišť 2. LF na základě výkonu v oblasti pedagogické, vědecké a publikační. Na jejím základě se postupně zavedlo diferencované odměňování v oblasti osobních příplatků, odměn a příspěvků na provoz pracovišť
  8. zavedly se pravidelné aplikace o rozvojové a transformační programy MŠMT a investiční záměry, na jejichž základě se vybavují pracoviště moderními výukovými pomůckami, audiovizuální a výpočetní technikou
  9. proběhla akreditace profesního kontinuálního vzdělávání podle stavovského předpisu č. 16 ČLK, reakreditace studijního programu lékařství pro české i zahraniční studenty, byly akreditovány bakalářské programy zdravotní laborant, ošetřovatelství, radiologický asistent a magisterský program fyzioterapie. Byly reakreditovány obory pro habilitační a profesorská řízení a pro doktorskou výuku v biomedicíně. Akreditace jsou podmínkou k provádění výukové činnosti jak pregraduální, tak doktorské
  10. navázaly se nekonfliktní a konstruktivní vztahy s ostatními pražskými lékařskými fakultami, unifikovala se např. kritéria na habilitační řízení a na PhD
  11. posílil se mediální obraz fakulty ve vědeckých a společenských kruzích organizováním kulturních akcí (koncerty, plesy, důstojné oslavy 50. výročí založení fakulty, publikace o fakultě).

Na tyto úspěšné kroky minulého vedení bych ráda navázala a dále je rozvíjela s vědomím zpětného kritického postoje k některým krokům, které byly považovány za progresivní, ale v praxi se neosvědčily (např. některé změny v kurikulu, vznik nových pracovišť). Můj program vychází z toho, že posláním lékařské fakulty je poskytovat kvalitní výuku v akreditovaných studijních oborech pregraduálního i doktorského studia, která je neoddělitelně spojena s praktickou léčebně-preventivní činností a kvalitní výzkumnou a publikační činností. Všechny tyto činnosti mají na fakultě své nezastupitelné místo, musí být v rovnováze a není možné upřednostňovat jednu před druhou. Příprava mediků musí vycházet z faktu, že naprostá většina absolventů se uplatňuje v klinické medicíně.
 
Za priority svého programu považuji:
 
A. Spolupráce se zdravotnickými zařízeními na výuce, výzkumu a v personalistice

 

  1. Udržet a zintenzivnit spolupráci s fakultními nemocnicemi, kde sídlí pracoviště fakulty, a to na rovnocenném partnerském principu. S FN Motol vytvořit modelovou „universitní nemocnici“ i bez legislativního rámce (který je v nedohlednu) alespoň v některých oblastech. Kromě již existující spolupráce (viz výše bod e) dále
    1. vylepšit zázemí pro studenty a pro výuku (rozšíření šaten, úpravy a vybavení poslucháren a seminárních místností, zajistit ubytování pro část studentů v ubytovnách FNM)
    2. udržet a zajistit kontinuitu programu MD/PhD
    3. zajistit pro vybraný počet absolventů 2. lékařské fakulty pracovní místa do získání atestace
    4. provést platový a personální audit na jednotlivých pracovištích s cílem optimalizovat zařazení pracovníků do školství nebo zdravotnictví tak, aby bylo zařazení pro pracovníka co nejvýhodnější z platového hlediska. Optimalizovat rozdělení školských úvazků pro zdravotnické pracovníky a zdravotnických pro školské tak, aby se posílila prestiž školských pracovníků včetně platového ohodnocení
    5. provést přístrojový audit a vytvořit „Facility core“ drahých přístrojů, které získává fakulta a nemocnice z výzkumných zdrojů, zajistit společné financování jejich provozu a využívání více pracovišti. Koordinovat společně nákup dalších přístrojů. Společně pečovat o rozvoj informačních technologií.
    6. dokončit zahájený proces akreditace pracovišť 2. LF a fakultních nemocnic pro profesní vzdělávání podle zákonů 95 a 96/2004.
    7. i přes co nejužší spolupráci s nemocnicemi uchovat apolitičnost fakulty a její akademické svobody
  2. Rozšířit stávající, případně navázat nové smluvní spolupráce s kvalitními zdravotnickými zařízeními i nefakultního typu a umožnit tak individualizaci výuky mediků a bakalářů v oblasti praktické výuky.
     

B. Pedagogická činnost, studijní programy
 

  1. Pověřit studijní proděkany ve spolupráci se studentskou komorou akademického senátu a pedagogickou komisí provedením studijního auditu postupně u všech vyučovaných předmětů se zaměřením na obsah a kvalitu výuky, zkoordinovat sylaby souvisejících předmětů do logických a navazujících celků, vyhodnotit provedené změny v kurikulu a případně je upravit tak, aby náročnost studia byla rovnoměrně rozložena.
  2. Upravovat kurikulum a náplň výuky průběžně tak, aby zohledňovalo nový zákon o profesním doktorském vzdělávání č. 95/2004, zohledňovalo světový vývoj medicíny, reflektovalo medicínu založenou na důkazech. Kromě faktických poznatků klást neméně důležitý důraz na výuku postojům k nemocnému, který lze realizovat nejlépe osobním příkladem vyučujících.
  3. Zavést pravidelnou evaluaci výuky studenty podle požadavků studentské komory akademického senátu a zohledňovat výsledky této ankety, např. v evaluaci pracovišť nebo jednotlivých pracovníků.
  4. Posilovat distanční vzdělávání v teoretických oblastech jednotlivých oborů a více kontaktních hodin věnovat praktické výuce. Rozšířit zápisník praktických dovedností. Klást větší důraz při hodnocení studentů na dovednosti a znalosti než na pasivní prezenci na výuce. Zajistit dostatek kvalitních učebních textů v národním jazyce.
  5. Rozšířit možnosti studia mediků v zahraničí podepsáním nových bilatelárních smluv a posílit využívání fondu mobility a programu „free movers“.
  6. Nerozšiřovat dále bakalářské směry. Ze stávajících učinit prestižní vzdělávání pro omezený počet studentů. Udržet počet studentů v programu lékařství v českém jazyce kolem 150/rok, získávat dostatečný počet zahraničních studentů s možností výběru.
     

C. Věda a výzkum, publikační činnost
 

  1. V oblasti vědy a výzkumu a publikační činnosti motivovat finančně ty, kteří se této oblasti aktivně věnují: ponechat motivační příplatky řešitelům grantů, ponechat úvazky řešitelům grantů, výzkumných záměrů a dalších projektů nad rámec základního úvazku na fakultě s respektováním platného zákoníku práce. Odměňovat publikační činnost v závislosti na IF, a to odděleně pro teoretické a klinické obory.
  2. Zavést výběrová řízení na 3–5 postdoktorandské pobyty pro absolventy PhD (české i zahraniční) financované z fakultních zdrojů (dle aktuální finanční situace fakulty).
  3. Podpořit získávání mezinárodních projektů a dalších výzkumných projektů poskytováním intenzivnější administrativní pomoci ze strany děkanátu.
  4. Podpořit větší zapojení klinik do výzkumu a spolupráci mezi teoretickými a klinickými pracovišti – ideální je pro to program MD/PhD, který již 2. rokem funguje ve spolupráci s FNM a na žádné jiné fakultě v ČR dosud neexistuje.
  5. Navázat spolupráci s firmami při financování výzkumných projektů.

     

D. Vnitřní struktura fakulty, personalistika
 

  1. Dovést zahájená opatření vyplývající z evaluace pracovišť do další etapy: zavést střediskové hospodaření, přenést větší pravomoci na vedoucí pracovišť v oblasti personalistiky a platové politiky u své kliniky/ústavu s respektováním platného mzdového předpisu a zákoníku práce. S vědomím nedokonalosti každé – jakékoliv – evaluace – ponechat prostor pro individuální posouzení problematiky jednotlivých pracovišť.
  2. V oblasti personalistiky ponechat možnost definitivy pro pracovníky, kteří splňují kritéria současného platného mzdového předpisu (kategorie AP4). Provést audit současných „definitiv“ a zrušit je těm pracovníkům, kteří daná kritéria nesplňují v souladu s platným mzdovým předpisem. Definitiva by se ani v budoucnu neměla vztahovat na pozici vedoucího pracoviště, které by nadále mělo být rekonkursováno.
  3. Zaměřit se na získávání kvalitních pracovníků do vedoucích funkcí a zvýšit jim jejich pravomoci v další personální politice (viz D1). Další personální opatření viz bod A1d a C2.
     

E. Investiční záměry
 

  1. V oblasti investic je reálné zahájit v příštím roce rekonstrukci teoretických ústavů na Plzeňské, zejména pak dostavbu budovy zničené požárem v r. 2004.
  2. Projekt na výstavbu nové budovy fakulty v areálu FN Motol dovést během 3letého děkanského období alespoň do stádia zařazení projektu do investičních záměrů UK.
  3. Vybudovat spolu s FN Motol a sponsory společné „čisté prostory“ pro buněčnou terapii, které by využívalo více pracovišť.
     

F. Vnější vztahy
 

  1. Spolupracovat s pražskými lékařskými fakultami a dalšími fakultami v rámci UK i jiných vysokých škol, umožnit částečnou prostupnost fakult pro studenty u vybraných předmětů.
  2. Rozšířit spolupráci s výzkumnými pracovišti, (AV ČR aj) a zahájit spolupráci s komerční sférou při výrobě nebo testování produktů výzkumu.
  3. Posílit mediální obraz 2. LF v seriózním tisku a dalších sdělovacích prostředcích včetně aktualizace webových stránek.
  4. Podporovat společenský život fakulty a vztahy s veřejností pořádáním kulturních a sportovních akcí.
     

V Praze dne 24. 10. 2005

Jiřina Bartůňková

Poslední aktualizace: 30. 11. 2018 / Administrátor
Byla tato stránka užitečná?