Název projektu:
ZŘÍZENÍ SIMULAČNÍHO CENTRA PRO PRAKTICKOU VÝUKU OŠETŘOVATELSKÝCH POSTUPŮ NA UNIVERZITĚ KARLOVĚ V PRAZE – 2. LF
Číslo projektu: 216/2011
Projekt financovaný z Fondu rozvoje vysokých škol
Realizace projektu: 2011
Řešitel projektu: PhDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Spoluřešitelka: Mgr. Hana Nikodemová
STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA PROJEKTU:
Smyslem projektu, realizovaného v roce 2011, bylo zřízení Simulačního centra pro praktickou výuku ošetřovatelských postupů na 2. LF UK, které přispěje ke zkvalitnění praktické výuky ošetřovatelských postupů a intervencí u studentů magisterského studijního programu Všeobecné lékařství a dále u studentů bakalářského studijního programu Ošetřovatelství ve studijních oborech Všeobecná sestra a Všeobecná sestra s rozšířenou výukou v pediatrickém ošetřovatelství.
Simulační centrum bylo slavnostně otevřeno a uvedeno do provozu děkanem 2. LF UK panem doc. MUDr. Ondřejem Hrušákem, Ph.D., v první výukový den zimního semestru akademického roku 2011/2012, tj. dnem 3. října 2011 a téhož dne bylo uvedeno užívání vyučujícím a studentům 2. LF UK.
Výuka ošetřovatelských postupů a nácvik ošetřovatelských dovedností na reálných výukových modelech v laboratorních podmínkách simulačního centra usnadňuje studentům provádění těchto výkonů v průběhu následné klinické praxe v rámci studia a zároveň vytváří předpoklady pro bezpečnější realizaci zejména invazivních ošetřovatelských výkonů a intervencí u hospitalizovaných pacientů.
Zřízení simulačního centra pro praktickou výuku ošetřovatelských postupů a intervencí umožnilo inovovat stávající výuku studentů shora uvedeného magisterského i bakalářského studijního programu na 2. LF UK zejména v předmětech Ošetřovatelství I a II, Nursing I a II, Ošetřovatelské postupy, Potřeby v ošetřovatelství, První pomoc, Teorie ošetřovatelství I – Klinická propedeutika, Ošetřovatelská péče v pediatrii, Edukace matek v péči o novorozence, kojení a Ošetřovatelství v intenzivní medicíně v dětském a v dospělém věku.
Nácvik ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách simulačního centra vede k větší aktivizaci studentů ve výuce, přispívá k propojení teoretické a praktické výuky a zároveň při soustavném a jednotném působení spočívajícím v opakovaných nácvicích jednotlivých činností na realistických modelech poskytujících zpětnou vazbu vytváří dobré předpoklady pro bezproblémový transfer dovedností do klinické praxe a ve spojení s ní i dlouhodobou nebo i trvalou fixaci získaných dovedností nezbytných jak pro výkon povolání lékaře, tak i všeobecné sestry.
Projekt byl realizován v roce 2011 nákupem souboru trenažérů, simulátorů a dalších pomůcek pro praktickou výuku v laboratorních podmínkách simulačního centra v celkové hodnotě 1.723 tis. Kč.
Zpráva o evaluaci výsledků projektu je ke stažení zde.
Projekt byl financován z Fondu rozvoje vysokých škol.
Děkujeme!