(Komentář k 1. textu)
Stáž posluchačů I. ročníku v ordinaci praktického lékaře-školitele.
Námitka: Proč, co tam budou dělat, vždyť ještě nic neumějí!
Odpověď: Ano, zatím jenom pozorují, aby správně reagovali na otázky v dotazníku, který mají během stáže vyplnit. Dotazník navádí studenty k porovnání rozdílného způsobu chování pacientů v terénní ordinaci a na lůžkovém oddělení, které mohli pozorovat během ošetřovatelské péče.
Pozornost posluchačů je dotazníkem dále vedena ke komunikaci mezi lékařem a pacientem, k její kvalitě, srozumitelnosti a efektivnosti. Mají možnost posuzovat porozumění obou aktérů a spokojenost nebo i rozpaky pacienta.
Dle závěrečných prací posluchačů v II. ročníku lze soudit, že studenti touto zkušeností, byť krátkou, získávají řadu podnětů, stavících jejich studium do reálnějšího světa a dodávají mu na významnosti.
Časný kontakt s medicínskou praxí pomáhá začínajícím studentům medicíny také k prohloubení sociálního vztahu k povolání, které si zvolili.
Dr. L. Válková