Registrační číslo: CZ.02.2.67/0.0/0.0/16_016/0002273
Projekt je realizován z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, výzvy č. 02_16_016 pro ERDF pro vysoké školy v prioritní ose 2 OP.
Řešitel projektu: | Ing. Jan Kašpar |
Řešitel projektu na 2. LF: | prof. RNDr. Evžen Amler, CSc. |
Popis projektu:
Projekt sleduje zvýšení úrovně studia napříč všemi lékařskými fakultami, a to ve formě inovace výuky prostřednictvím pořízení moderního vybavení pro demonstraci použití základních principů fyziky a biofyziky s využitím prvků telemedicíny. Jedná se o pomůcky založené na moderních ICT řešeních doplněné mobilní formou e-learningu, které studentům vhodnou formou zprostředkují požadované znalosti a poslouží k rozšíření jejich schopností při práci s těmito prostředky s návazností na uplatnění v praxi.
Cíl projektu:
Cílem projektu je inovovat metody výuky a pořídit inovované laboratorní vybavení, a přispět tak ke zvýšení kvality vzdělávání lékařské biofyziky s pomocí moderních prvků mobilních a ICT systémů.
Dílčími cíli projektu jsou:
-
Vytvoření e-learningového systému pro výuku základů fyziky a lékařské biofyziky, který bude umožňovat využití moderních mobilních komunikačních prostředků. V rámci tohoto cíle dále dojde k:
- pořízení vybavení pro výuku s pomocí mobilních komunikačních prostředků,
- přizpůsobení obsahu e-learningového systému pro výuku s pomocí mobilních technologií.
-
Inovace laboratorního vybavení pro praktickou výuku fyziky a lékařské biofyziky (pořízení vybavení a edukačních pomůcek pro podporu výuky základních principů fyziky a biofyziky s prvky telemedicíny), včetně vytvoření řídicího SW pro plné využití pořízeného vybavení ve výuce.
Kvantifikace cílů:
Dochází k vytvoření jednoho jednotného e-learningového systému a jeho implementaci na celkem pěti (všech) lékařských fakultách Univerzity Karlovy. E-learningový systém bude pořízen formou nákupu od dodavatele v roce 2019, v následujících letech bude docházet k jeho implementaci a customizaci pro konkrétní potřeby výuky a fakult.
Bude pořízeno celkem 20 výukových stanic a 45 dílčích sad pro výuku e-learningu (smartphone, tablet) pro pět lékařských fakult UK.
Bude pořízeno celkem 45 dílčích laboratorních přístrojů pro praktické úlohy telemetrie (EKG, glykémie, hmotnost, tělesný tuk, SpO2, krevní tlak, stabilometrie, aktivita, lokalizace) pro pět lékařských fakult UK.
Bude pořízeno celkem 35 dílčích laboratorních přístrojů pro praktické úlohy z biofyziky (Ultrasonografie, Endoskopie, Radiometrie a spektrometrie, Termografie, Audiometrie, Biologická laboratoř, Hyperbarie, apod.) pro pět lékařských fakult UK.
Bude vytvořen řídící ICT systém nad pořízenými laboratorními přístroji pro účely jejich plného využití při výuce.
Změny v důsledku projektu:
Realizace projektu přinese následující změny:
- Odstranění bariér při studiu lékařské biofyziky ve vazbě na budoucí praktické uplatnění a zatraktivnění výuky – inovace metod výuky ve formě vytvoření e-learningu dostupného přes mobilní zařízení – specializované mobilní aplikace, využití moderních komunikačních zařízení – smartphonů a tabletů. V současné podobě se výuka v podobě e-learningu a výukových mobilních aplikací nerealizuje.
- Inovace přístrojového vybavení. Pořízené laboratorní vybavení umožní praktickou výuku s pomocí demonstračních setů a s pomocí řídicího ICT systému, které zahrnuje prvky telemedicíny. Přístup simulovaného pacienta i lékaře. Bude možné provádět demonstrace na reálné problematice s využitím prvků telemedicíny a eHealth, což umožní kvalitní vzdělávání a zvýší schopnosti absolventů při jejich následném uplatnění na trhu práce.
- Zjednodušení evidence výstupů a hodnocení praktické výuky – Pořizovaný ICT systém umožní studentům zjednodušenou tvorbu a vyplňování protokolů z jednotlivých biofyzikálních úloh a v jednotné formě je bude evidovat. Pro vyučující budou připraveny funkcionality pro automatické předvyhodnocení v interním systému s cílem usnadnit celkové hodnocení studentů.
-
Pořizovaná ICT infrastruktura navíc umožní propojení všech serverových databází jednotlivých fakult a náhled na data získaná v průběhu výuky mediků. Roční počet provedených měření, které odpovídají počtu studentů realizujících praktika z biofyziky, se tak předpokládá v řádu několika set záznamů. Tato databáze záznamů následně bude sloužit navazujícím aktivitám s návazností na průběžné hodnocení výuky, vzájemnému porovnání vybraných parametrů a pro potřeby budoucích analýz za účelem neustálého zlepšování kvality výuky.
-
Harmonogram
Zahájení projektu: 1. 7. 2017
Zahájení fyzické realizace projektu: 1. 7. 2017
Předpokládané ukončení fyzické realizace projektu: 30. 11. 2021