Memorix – jiná lékařská literatura

Štítky

Na lékařských fakultách každoročně vznikne několik učebnic z různých oborů medicíny. Před necelým rokem se však objevila kniha, která se od ostatních v mnohých aspektech odlišuje. Její nápaditost a neobvyklost spočívá zejména v tom, že její vznik iniciovali sami studenti a sami také vytvořili její velkou část. Učebnice s názvem Memorix anatomie, jejíž koncepce vznikla na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, se proto stala jedinečnou i v mezinárodním srovnání.

 


 
Udělat si pořádek v množství informací

S Radovanem Hudákem o Memorixu anatomie
 


Radovan Hudák

Jak se Memorix liší od jiných učebnic anatomie?
Memorix je již na první pohled jiný. Je menší, barevnější a jinak strukturovaný než ostatní anatomické učebnice. Je to jediná kniha anatomie na našem trhu, která není tvořena několika díly, ale přitom obsahuje všechny kapitoly od obecné anatomie, přes centrální nervový systém, až po topografii. I přes obrovské množství autorů a recenzentů jsou všechny kapitoly psány jednotným stylem a všechny obrázky mají podobný design. Snažili jsme se co nejjednodušeji vložit do učebnice všechno, co je podle nás a recenzentů v anatomii důležité. Specifikem Memorixu jsou i mnemotechnické pomůcky, schémata a otázky k opakování na konci každé kapitoly.
 
Jak dlouho jsi na Memorixu pracoval?
Myšlenku napsat učebnici anatomie jsem nosil v hlavě již od druhého ročníku. Ale až za několik let se naskytla příležitost, a já předložil panu docentu Davidu Kachlíkovi detailní návrh. Tým pracoval velmi intenzivně a knihu, která by normálně vznikala tři až pět let, jsme napsali za rok a půl. Já jsem vzal tvorbu knihy za svou hlavní prioritu, rozložil jsem si pátý ročník a prakticky bez větší přestávky jsem pracoval 8 až 15 hodin denně celý rok.
 

Mohl bys popsat svou práci na knize?
Mým prvním úkolem bylo vybudovat tým a najít vhodné nakladatelství, které by mělo zájem knihu vydat. Texty jednotlivých kapitol následně psali spoluautoři a grafici kreslili obrázky. Docent Kachlík zodpovídal za obsahovou dostatečnost a správnost a já jsem měl na starosti jednoduchost a stručnost učebnice. Ve speciálních programech jsem zhutňoval texty, upravoval obrázky a následně je sázel do výsledného formátu kapitol. Důležitou součástí mé práce byla i propagace a oslovovaní studentských a klinických recenzentů.
 
Jakou roli má hrát v učení studentů?
Někteří studenti a lékaři jsou skeptičtí k strukturované formě učebnice a myslí si, že Memorix je vhodný pouze k opakování pro starší studenty. My jsme však přesvědčení, že naše kniha je stejně užitečná jak při učení, tak i při opakování. Netvrdíme, že prváci se mají učit už jenom z Memorixu. To v žádném případě. Ať si procházejí desítky anatomických učebnic a atlasů od různých autorů. Ale až budou mít pocit, že se ztrácejí ve velkém množství informací a budou chtít si v tom udělat pořádek, tak jim může být Memorix velmi nápomocný. Strukturu učebnice jsme velmi dlouho konzultovali s andragogy a vytvořili jsme tzv. Memorix vzdělávací systém, který v konkrétních krocích radí studentům jak se z této učebnice efektivně učit a jak z ní opakovat.
 
Kdo všechno se na ní podílel?
Memorix byl vytvořen ve spolupráci anatomů, studentů, kliniků a andragogů. Celkově se na jeho vzniku podílelo více než sto lidí. Tým autorů a grafiků pochází z 2. LF UK, 3. LF UK a LF MUNI. Z 2. lékařské fakulty se na jeho tvorbě kromě mě podíleli spoluautoři Barbora Beňová, studentka 6. ročníku, a Ladislav Douda, lékař Interní kliniky. Všichni jsme dlouholetí lektoři na Anatomickém ústavu 2. LF UK. Z naší fakulty pocházejí i všichni grafici učebnice: hlavní grafik Jan Balko, lékař Ústavu patologie a molekulární genetiky, a grafičky Simona Felšöová, studentka 5. ročníku, a Šárka Zavázalová, čerstvá absolventka. Dále mají na tvorbě knihy velký podíl členové studentského spolku Motolák, jakož i další studenti fakulty: Adam Jaroš, Danka Humlová, Karel Novotný, Michael Svatoň, Tereza Cihlářová, Eva Fürstová, Dominik Blažek a další. Velkou měrou se na tvorbě knihy podíleli kliničtí recenzenti, profesoři Vladimír Komárek a Miloslav Marel, docenti Zdeněk Kabelka, Radan Keil, Marek Šetina, a další. Zásluhu na vzniku Memorixu má i náš bývalý děkan Ondřej Hrušák, který společně s bývalým rektorem Univerzity Karlovy profesorem Václavem Hamplem knihu na křtu slavnostně vypitval.

 
Pitva Memorixu anatomie děkanem 2. LF UK a rektorem UK
 

Přečtěte si recenze a reakce uživatelů a pedagogů:

1. Prof. MUDr. Vladimír Komárek, CSc. (děkan fakulty a přednosta Kliniky dětské neurologie 2. LF UK v Praze)
Memorix anatomie je mimořádně zdařilou učebnicí, která po zásluze obdržela Cenu rektora Univerzity Karlovy. Jako neurolog vítám, že kniha stimuluje čtenářovy hipokampy kontextuálními informacemi, a vytváří tak předpoklady pro jejich pozdější efektivní využívání v navazujících klinických oborech. Jako klinický recenzent jsem ocenil autory za to, že se jim podařilo dostat na malou plochu velké množství potřebných dat a že zvládli připravit knihu pro vydání v rekordně krátkém čase. Jako děkan mám radost z toho, že se první Memorix narodil na naší fakultě, a věřím, že nezůstane dlouho jedináčkem.
 
2. Prof. MUDr. Rastislav Druga, DrSc. (vedoucí Anatomického ústavu 2. LF UK v Praze)
Autoři se snažili o co nejstručnější text, což se jim podařilo. Každá anatomická struktura je velmi úsporně popsána nebo definována. Vzhledem k velkému množství obrázků je ale rozsah knihy značný – 600 stran. Jednotlivé struktury jsou popisovány v rámci anatomických systémů a závěrečná, 15. kapitola je věnována topografické anatomii. Tak, jak je kniha koncipována, může velmi dobře sloužit k opakování nebo osvěžení anatomických znalostí, zejména pro pokročilejší studenty nebo mladé lékaře, a je i tak pojmenována. V této oblasti vyplnila mezeru v naší medicínské literatuře. Začínající studenti by ji ale měli používat jen jako pomůcku, která zdůrazní některá fakta, nikoli pro primární studium anatomie. Memorix je vhodným doplňkem stávajících anatomických učebnic a atlasů, které však obsahují více funkčních, klinických a chirurgických souvislostí. Velké množství barevných, schematických obrázků je pozitivem, ale u některých je třeba zvážit, zda jsou barvy funkční. Je zbytečné pro symetrické struktury (kosti, svaly) používat různé barvy. U některých obrázků došlo silnou schematizací ke ztrátě informace (např. tříselný kanál, středoušní dutina). V případě dalších vydání je možno opravit i drobnější formální a formulační nepřesnosti. Závěrem je možno celému autorskému kolektivu pogratulovat, že se podařilo realizovat tak obtížný a časově náročný projekt, na jehož konci je zdařilá příručka, která doplňuje českou anatomickou literaturu.
Pokud budou autoři připravovat sestru (Memorix histologie), ať nezapomenou do autorského kolektivu přibrat patology, kteří jsou hlavními odběrateli histologických vědomostí studentů.
 
3. Doc. MUDr. Zdeněk Kabelka, Ph.D. (přednosta Kliniky ušní, nosní a krční 2. LF UK v Praze)
Memorix anatomie je knížka výjimečná z řady důvodů. Je připravená těmi, kdo na sobě zažívají potřebu určitých znalostí a zároveň mají v paměti, jak byla potřebná názornost, určitá schematičnost a systematičnost. Zároveň je ale znát i dohled odborníka – pedagoga. Spolupráce s klinickými pracovníky a jejich odkazy ke klinické praxi oživují „strohé“ popisné poznatky a dávají medikovi další rozměr a důvod, proč se snažit spoustu zdánlivě příliš velkých podrobností zapamatovat a později připomínat. Memorix totiž dokáže sloužit velmi dlouhou dobu. Mnohdy stačí jen otevřít příslušnou stránku, aby se pozapomenuté vědomosti oživily.
 
4. Prof. MUDr. Miloslav Marel, CSc. (přednosta Pneumologické kliniky 2. LF UK v Praze)
Učebnice Memorix anatomie kromě množství přehledných obrázků s doprovodným textem omezeným na nezbytné minimum skýtá studentům i mnoho dalších „potěšení“. Těmi jsou podle mého názoru klinické odkazy, po kterých duše medika – novice touží. Ukazují mu totiž, že všechny teoretické základy medicíny (mnohdy mírně nudné) jsou potřebným základem vytouženého diagnostického a terapeutického mistrovství. Myslím, že množství jednoduchých schémat, mnemotechnických pomůcek (nervus phrenicus je vphředu před hilem...) a nespočet nákresů vysvětlujících anatomické detaily přispějí ke zkvalitnění i zpopularizování výuky anatomie.
 
5. Gabriela Holubová (studentka 2. ročníku všeobecného lékařství 2. LF UK v Praze)
Memorixu anatomie jsem se učila od poloviny druhého semestru, tudíž jsem měla srovnání s jinými knihami. Musím říci, že mi Memorix ušetřil mnoho času, pomohl mi uchopit danou látku uceleně a systematicky a nejvíce jsem ho ocenila v rámci opakování před zkouškou, kdy jsem neměla prostor na dlouhé hledání ve velkých „bichlích“. Memorix využívám stále jako rychlý a přehledný zdroj kvalitních informací i ve druhém ročníku. Myslím, že takovou formu učebnice ocení většina studentů, a proto se už těším na učebnice z dalších oborů.
 
6. Lucie Kašparová (studentka 1. ročníku všeobecného lékařství 2. LF UK v Praze)
Memorix používám spíše k zopakování, ale leckdy se tam dozvím i nějakou zajímavost navíc či fígl na zapamatování. Sjednocuje celou probíranou látku do jedné knihy, a já tak nemusím prolistovat stovky stran v několika učebnicích kvůli jedné informaci. A to nemluvím o situaci, když se rychle potřebuji dostat k jádru věci. Cením si ho zejména za systematičnost, jednoduchost, přehlednost, spousty schémat a obrázků. Je mým velkým nedocenitelným pomocníkem, nikoliv však jedinou učebnicí, z níž bych čerpala.

 

 

Ukázka z knihy Memorix anatomie:

 
Bude nějaké pokračování?
První vydání Memorixu anatomie (v nákladu dvou tisíc kusů) se za půl roku rozebralo z pultů knihkupectví, a tím dalo vzniknout druhému, upravenému vydání. To motivovalo Memorix tým do další práce. V současnosti knihu dále vylepšujeme, a zároveň ji intenzivně překládáme do anglického jazyka. Již koncem roku 2014 by mohl být Memorix dostupný našim zahraničním studentům i medikům a lékařům na celém světě. Druhým velkým projektem je tvorba další učebnice z blízkého oboru – Memorixu histologie. Autorský kolektiv této knihy jsme rozšířili na šest lékařských fakult a snažíme se vytvořit stejně kvalitní učebnici, jaká vznikla v anatomickém provedení. Pokud bude zájem ze stran jiných odborníků, mohla by vzniknout celá Memorix edice napříč preklinickými a klinickými předměty.
Projekt Memorix si klade ještě další cíle. Prostřednictvím projektu Ideální učebnice pro mediky a lékaře by chtěl rozpoutat diskusi ohledně kvality českých lékařských učebnic a podpořit i jiné autory ke spolupráci se studenty, teoretiky, lékaři a andragogy. První diskuse se uskutečnila 9. 12. 2013 ve Velké posluchárně 2. LF UK a její výsledky si můžete přečíst v článku na webových stránkách Memorixu. Výsledky diskusí budou také vylepšovat již zmíněný Memorix vzdělávací systém. Ten je natolik originální, že bude již brzy prezentován spoluautorem MUDr. Ondřejem Volným na konferenci o vzdělávaní INTED2014 ve Valencii.
 
Píseň Anatomie – vytvořená studenty 2. LF:

 
Detailnější informace o Memorixu a možnostech zapojení nalezete na webové stránce www.memorix.cz nebo na facebookových stránkách Memorix anatomieMemorix histologie.

Vytvořeno: 3. 3. 2014 / Upraveno: 13. 2. 2024 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.