U příležitosti Mezinárodního dne lidských práv proběhlo 10. prosince 2024 slavnostní udílení druhého ročníku Ceny zmocněnkyně vlády pro lidská práva, která má za cíl ocenit a podpořit jednotlivce a organizace významně angažované v oblasti lidských práv a ochrany zranitelných skupin obyvatel České republiky.
V rámci udílení cen převzali prof. Šumník (Pediatrická klinika 2. LF UK) a Mgr. Janoušková (2. LF UK a EpiStop z.s.) z rukou zmocněnkyně pro lidská práva Úřadu vlády ČR Mgr. Kláry Šimáčkové Laurenčíkové oficiální poděkování za svůj významný přínos v oblasti podpory veřejného zdraví, zranitelných skupin a rovnosti ve společnosti. Poděkování jim bylo uděleno za jejich mimořádné úsilí ve prospěch dětí s diabetem a epilepsií ve školním prostředí, což významně ovlivňuje kvalitu života mnoha dětí v České republice.
![](/files/documents/article/2025/podekovani_janouskova_sumanik_srolerova.jpg)
Díky aktivitám prof. Šumníka vznikl multidisciplinární tým, který vypracoval klíčové metodické prohlášení Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tento dokument poskytuje jasná pravidla a postupy pro podporu dětí s diabetem ve školách a definuje, jak zajistit jejich potřeby.
Díky aktivitám prof. Šumníka vznikl (...) dokument poskytuje jasná pravidla a postupy pro podporu dětí s diabetem ve školách a definuje, jak zajistit jejich potřeby.
Na základě iniciativy Mgr. Janouškové a Mgr. Kamily Šrolerové (Společnost E) byl tento dokument rozšířen tak, aby zahrnoval i specifika podpory dětí s epilepsií ve škole. Jedná se o klíčový a závazný materiál, který specifikuje roli škol v poskytování zdravotní podpory, stejně jako způsob a rozsah spolupráce se zdravotními službami. Dokument zajišťuje jistotu pro děti, rodiče i učitele, a podporuje rovné možnosti vzdělávání dětí s chronickými onemocněními.
Na základě iniciativy Mgr. Janouškové a Mgr. Šrolerové (Společnost E) byl tento dokument rozšířen tak, aby zahrnoval i specifika podpory dětí s epilepsií ve škole.
Děti s diabetem a epilepsií tvoří početnou skupinu, která v minulosti často postrádala potřebnou podporu a byla mnohdy kvůli svým onemocněním vyčleňována z běžného vzdělávacího systému. Aktivity prof. Šumníka a Mgr. Janouškové daly vzniknout jasným pravidlům, která zajišťují, že děti s chronickými onemocněními mohou zůstat součástí běžného školního prostředí. Podpora těchto dětí zahrnuje nejen metodické materiály, ale i vzdělávání pedagogů, asistentů, trenérů a dalších odborníků, kteří se v rámci své profese s těmito dětmi setkávají. Cílem je zamezit zbytečnému vyčleňování dětí z kolektivu z důvodu neznalosti nebo obav.
Aktivity prof. Šumníka a Mgr. Janouškové daly vzniknout jasným pravidlům, která zajišťují, že děti s chronickými onemocněními mohou zůstat součástí běžného školního prostředí.
Aktivity prof. Šumníka a Mgr. Janouškové otevírají cestu ke zkvalitnění života dětí s dalšími chronickými onemocněními, jako jsou astma, alergie a jiné zdravotní potíže. Tyto iniciativy mají nejen okamžitý přínos pro současné děti, ale také vytvářejí obecný základ pro dlouhodobé zlepšování podmínek ve vzdělávání a zdravotní podpoře dětí s chronickými onemocněními.