Výsledky ankety hodně ovlivňují život fakulty

Štítky

Rozhovor s dr. Michalem Pelíškem, který se od roku 2006 věnuje studentské anketě, o její historii a současnosti. S výsledky evaluace výuky českými mediky v akademickém roce 2013/2014.

Jaké byly důvody vzniku ankety?

Studentská anketa vznikla na naší fakultě již v devadesátých letech. Předpokládám, že důvody byly podobné jako dnes, to je snaha o získání zpětné vazby od studentů na úroveň výuky na fakultě. Dalším důvodem je i snaha vyhovět univerzitním předpisům a legislativě, které studentskou evaluaci fakultám provádět ukládají.

Jaká byla podoba ankety předtím, než jste se jí začal věnovat?

Šlo o celkem krátký formulář distribuovaný mezi studenty v papírové podobě. Anketa se vyplňovala při zápisu do dalšího ročníku a měla nízkou a zejména nevyrovnanou návratnost.

Měnily se zřetele ankety? Nač se posunul důraz od jejího vzniku?

Zásadní změnou bylo převedení ankety do elektronické podoby. Impuls vzešel od docenta Hrušáka, realizace se perfektně chopil pan Aleš Lukš, který se o anketu po technické stránce stará dosud a dělá to perfektně. Ačkoliv jsem za tu dobu zažil různé názory na to, zda nemá být anketa raději v papírové podobě, jsem rád, že zůstala elektronická. Postupně na ni přešla většina fakult univerzity a je to jednoznačný trend, cestou zpět už nepůjdeme.

Průběžně se samozřejmě mění i otázky a design ankety. Po analýzách jsme vynechali ty otázky, které měly malou výpovědní hodnotu. Snažíme se o stručný dotazník, ačkoliv víme, že někteří sociologové preferují spíše obsažnější evaluační dotazníky, kde jednotlivé otázky pokryjí hodnocení výuky komplexněji. Je nám ale jasné, že třeba padesátiotázkový dotazník student vyplňovat nebude.

Čím dál větší důraz klademe na analýzu slovních komentářů, které nám dávají maximum informací. Za to, že jsou v naprosté většině případů slušné a konstruktivní, patří našim studentům velký dík.

Jak výsledky ankety ovlivňují život fakulty?

Myslím, že hodně. Jednak je studentské hodnocení výuky vděčným a celkem žhavým tématem jak mezi studenty, tak mezi zaměstnanci školy, ale věřím, že všichni chápou význam takové evaluace. I když je pravda, že ne každý pedagog je nadšený z toho, že studenti se mohou anonymně vyjadřovat, a ne každý student je přesvědčen, že jeho hlas bude vyslyšen.

Jak proměnila život fakulty sama existence ankety?

Museli jsme si zvyknout na to, že studenti mají formalizované právo vyjádřit svůj názor na výuku. Samozřejmě ale neplatí, že názory studentů jsou ty jediné správné. Každý z nás se názorově vyvíjí, a co si někdo myslel o výuce před pěti lety, si dneska už třeba nemyslí. Není cílem ankety rozeštvat studenty a učitele, hledáme dobré nápady, které mohou výuku posunout dopředu.

Reflektujete oblibu či neoblibu ankety nebo některých otázek mezi studenty?

Samozřejmě. Již mnohokrát jsme se sešli se studenty i učiteli a názory na podobu ankety jsme si vyříkávali, a vždycky to vedlo ke změnám. Stávající podoba ankety je tak hodně jiná, než byla na počátku mého působení v kolegiu.

Účast v anketě ale není povinná...

Není. Chceme ale, aby byla co největší, jedině tak může mít význam. Je to hlavně na studentech. Aby se výsledky ankety někdo zabýval, musí být vidět, že o studentskou evaluaci výuky mají zájem sami studenti. Pro vedoucího pracoviště, které není moc dobře hodnocené, není nic jednoduššího, než že se opře do existence ankety samotné, nízké účasti a podobně. Protože si to studenti naší fakulty uvědomují, nemáme – hlavně mezi mediky – s účastí výraznější problém.

Co chystáte do budoucna?

Jsem rád, že i nový děkan a jeho kolegium uznávají anketu jako zdroj informací o kvalitě výuky, ačkoliv zdrojů informací je pochopitelně více. Větší změnou prošla anketa před rokem, její dopady budeme vyhodnocovat. Více se zaměříme zejména na to, jak s výsledky ankety dále pracovat. Zvažujeme i převedení ankety pod univerzitní informační systém.

Závěrem mi dovolte zveřejnit výsledky evaluace výuky českými mediky v akademickém roce 2013/2014. Uvádíme pořadí předmětů, včetně výsledku hodnocení a počtu studentů, kteří se ankety daného předmětu zúčastnili. Ve zveřejňování výsledků má kolegium záměr pokračovat i v budoucnu. Výsledky evaluace výuky za právě končící akademický rok zveřejníme již na podzim.

 

ročník

předmět

průměr

počet studentů

5

Infekční lékařství

1,17

52

4

Soudní lékařství

1,20

51

6

Kardiochirurgie

1,26

57

1

Latinská terminologie

1,28

81

3

Patologie

1,29

74

6

Praktické lékařství

1,32

54

4

Tělovýchovné lékařství

1,33

44

6

Chirurgie dětská – FN Motol

1,35

59

4

Kardiologie

1,35

47

5

Psychiatrie

1,35

52

4

Pneumologie

1,36

54

6

Neonatologie

1,38

53

6

Pneumologie

1,39

59

5

Dermatovenerologie

1,39

57

6

Neurochirurgie

1,40

53

4

Nukleární medicína

1,40

52

5

Neurologie

1,41

42

2

Lékařská biologie II

1,41

94

2

Anglická terminologie

1,43

75

4

Farmakologie

1,45

50

5

Neurologie dětská

1,46

39

1

Praktické lékařství – úvod

1,48

74

2

Lékařská informatika

1,49

78

1

Anatomie

1,50

110

4

Zobrazovací metody

1,51

51

5

Anesteziologie a intenzivní medicína

1,52

60

5

Urologie

1,53

50

5

Onkologie

1,55

49

6

Chirurgie – ÚVN

1,57

56

2

Ošetřovatelství

1,57

95

4

Otorinolaryngologie

1,57

62

6

Gynekologie a porodnictví

1,58

52

4

Epidemiologie

1,61

62

2

Fyziologie

1,62

65

4

Stomatologie

1,62

43

4

Interna

1,64

51

4

Klinická biochemie

1,66

46

3

Klinická propedeutika – pediatrická část

1,66

51

5

Kardiologie

1,67

36

3

Patologická fyziologie

1,70

56

4

Lékařská etika a psychologie

1,70

49

6

Pediatrie

1,70

60

5

Interna

1,71

49

3

Lékařská mikrobiologie

1,72

91

5

Ortopedie

1,73

45

3

Klinická propedeutika – interní část

1,74

51

6

Interna

1,75

74

1

První pomoc

1,75

127

3

Imunologie

1,76

88

4

Oční lékařství

1,76

54

1

Histologie

1,77

101

1

Humanitní základy lékařství

1,77

103

5

Gynekologie a porodnictví

1,78

43

6

Chirurgie dospělá – FN Motol

1,78

56

5

Pediatrie

1,79

50

4

Klinická genetika

1,79

41

1

Biofyzika

1,82

127

6

Úrazová chirurgie

1,83

49

4

Veřejné zdravotnictví

1,86

44

4

Pediatrie

1,86

53

4

Rehabilitace

1,87

43

2

Embryologie a vývojová biologie

1,99

89

4

Úrazová chirurgie

2,03

46

4

Chirurgie dospělá – FN Motol

2,07

56

2

Biochemie

2,22

88

K tématu čtěte také: O výsledcích (nejen) letošní ankety. Názor a závěry děkana Vladimíra Komárka stran výsledků letošního anketního hodnocení kvality výuky (27. 4. 2015)

Vytvořeno: 28. 5. 2015 / Upraveno: 13. 6. 2022 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.