Nová! Nepodtrhávat!

Většina z nás (studentů) využívá služeb výpůjčního protokolu dnes a denně. Občas nás sice mírně rozhodí nedostatek některých skript či tajemná razítka „Nová! Nepodtrhávat!“ (označující paradoxně všechny podtrhané stránky), domnívám se však, že si všichni důležitost knihovny uvědomujeme. Rozhodla jsem se proto věnovat jí trochu pozornosti. Přečtěte si dva krátké rozhovory s našimi knihovnicemi a porovnejte své názory s odpověďmi ostatních studentů ve stručné anketě. Tématem jsou především nabízené služby ... nemohla jsem si však odpustit i otázku týkající se možného přesunu knihovny do jiné budovy v rámci areálu FNM.

 
ALŽBĚTA ŽĎÁROVÁ
 
Dobrý den! Nejprve se vás zeptám odkud pocházíte a jaké školy jste vystudovala?

Pocházím z Nových Zámků a vystudovala jsem maďarské gymnázium a nástavbu na Střední ekonomické škole v Levicích na Slovensku.
 
Jaká byla vaše předchozí zaměstnání?
Pracovala jsem v Ústavu stavebních informací, v DDM Buďánka a ve firmě Videoton Prága, a. s., v Praze.
 
Jak dlouho zde pracujete? Líbí se vám tady?
Dělám tady už osm let ... a jsem tu poměrně spokojená.
 
Jaké služby výpůjční protokol nabízí?
Především půjčujeme knihy – jak pro studenty, tak pro zaměstnance. Zaměstnancům kromě běžných výpůjček zapůjčujeme specifické a grantové publikace i výzkumné záměry předem zpracované v akvizici. Máme nový automatizovaný systém Aleph, kde mohou studenti a naši další klienti sami vyhledávat, prodlužovat a rezervovat publikace. Mimo jiné vydáváme časopisy pro jednotlivá oddělení FN Motol a UK 2. LF.
 
Navrhla byste nějaké změny v chodu či ve správě knihovny?
Co se týče počítačového systému, máme dva roky nový knihovnický systém Aleph, který umožní kromě vyhledávání i přístup do čtenářského konta jak pro studenty, tak pro ostatní uživatele. Je to velká výhoda, protože čtenáři mohou i z domova hlídat své výpůjčky a dokonce rezervovat publikace – tady bych tedy změny neviděla.

 
Máte nějakou radu či vzkaz pro studenty, co se týče využívání služeb knihovny?
Nelíbí se mi, že studenti podtrhávají nové knihy. Zapomínají na to, že knihy, které momentálně patří do doporučené a povinné literatury, se používají několik let (zejména z důvodu nedostatku nových skript na trhu). Po vyřazení z povinné literatury se zařadí do běžného fondu a jsou tedy nadále využívány. Již poškozené knihy tak budou dostávat další uživatelé. Navíc se, podle mého názoru, v podtrhaných knihách špatně orientuje, a tak je pro studenty nepříjemné dostávat takto znehodnocené knihy.
 
Co si myslíte o možném přesunu ÚVI do vzdálenějšího pavilonu v areálu FNM z důvodu uvolnění prostor pro potřeby ředitelství nemocnice?
Jsem trošku skeptická, protože to bude určitě dělat problémy studentům i zaměstnancům – především kvůli vzdálenosti.
 
Děkuji vám za rozhovor!

 
LUCIE AUBRECHTOVÁ
 
Dobrý den! Nejprve se vás zeptám odkud pocházíte a jaké školy jste vystudovala?

Pocházím z Rokycan a vystudovala jsem Střední odbornou školu profesora Švejcara v Plzni – Knihovnické informační systémy a služby.
 
Jaká byla vaše předchozí zaměstnání?
Pracovala jsem v Městské knihovně v Rokycanech a poté v Geografické knihovně v Praze na Albertově.
 
Jak dlouho zde pracujete? Líbí se vám tady?
Tady pracuji přes rok a půl a zatím se mi tu líbí ... jsem spokojená.
 
Jaké služby výpůjční protokol nabízí?
Výpůjční protokol nabízí své služby nejen našim čtenářům, ale i zaměstnancům nemocnice Motol a čtenářům zvenčí. Půjčujeme knihy na měsíc nebo na čtrnáct dní...
Čtenář si může z jakéhokoliv počítače zjistit údaje o svém uživatelském kontu, prodloužit výpůjčky nebo si vybranou knihu zarezervovat. Pokud nám uživatel poskytne svůj email, posíláme upozornění o blížícím se konci výpůjční doby a také vyrozumění o splněných rezervacích.
Dále jsme pro studenty připravili virtuální seznam povinné a doporučené literatury, který je součástí elektronického katalogu knihovny. Seznam obsahuje informace o názvu předmětu, kdo je lektorem a dále přehled povinných nebo doporučených publikací. Pokud jsou všechny výtisky dané knihy vypůjčeny, lze ihned daný výtisk zarezervovat. Velkým přínosem tohoto katalogu je možnost zobrazení výukového plného textu poskytnutého lektorem, který se nachází v podrobnostech daného záznamu v poli el. umístění (např. pro předmět ortopedie).
V katalogu knihovny je k publikacím zakoupeným od roku 2005 postupně přidávána informace o obsahu knihy ve formě naskenovaného obrázku.
 
Je možné například i objednání knihy z jiné knihovny?
Pakliže naše knihovna nevlastní daný exemplář knihy, tak je to samozřejmě prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby (MVS) možné. Pokud se daná knihovna nachází v Praze, studentovi je poskytnuta informace, ve které knihovně si daný titul může vypůjčit. Zaměstnancům 2. LF a FN Motol je tato služba poskytována bez omezení.

 
Navrhla byste nějaké změny v chodu či ve správě knihovny?
Možná bych změnila knižní výběr – aby nebyl uzavřený, ale volný ... aby si každý mohl ohmatat knížku, prolistovat ji a aby hlavně viděl, co tu všechno máme. Studenti si myslí, že tu máme pouze jejich povinnou či doporučenou literaturu, ale je tu i spousta dalších nevyužitých knížek. Zpřístupnila bych tedy více náš fond čtenářům. Bohužel jsme omezeni prostorem.
 
Máte nějakou radu či vzkaz pro studenty, co se týče využívání služeb knihovny?
Rozhodně bych jim poradila, aby více využívali náš elektronický katalog OPAC (Online Public Access Catalogue), protože tam si mohou zjistit veškeré možné informace z pohodlí domova, aniž by vůbec navštívili knihovnu, a tím si ušetří cestu.
 
Co si myslíte o možném přesunu ÚVI do vzdálenějšího pavilonu v areálu FNM z důvodu uvolnění prostor pro potřeby ředitelství nemocnice?
Myslím si, že to není zcela vhodné rozhodnutí, jelikož prostory, které nabízí, nejsou tak velké jako zde. Není to rozumné i vzhledem k tomu, že knihovna prošla v uplynulých letech v těchto prostorách nákladnou rekonstrukcí.
 
Děkuji vám za rozhovor!
-kr-


Foto: autorka

Vytvořeno: 6. 6. 2007 / Upraveno: 25. 1. 2019 / Administrátor 2. LF UK