Testování morální kompetence a úzkosti/úzkostnosti u studentů medicíny, psychologie a ekonomie

Trendy morální kompetence u studentů medicíny a psychologie v prvním a pátém ročníku
Trendy morální kompetence u studentů medicíny a psychologie v prvním a pátém ročníku

Tým našeho ústavu (dr. Zielina, dr. Doležal a dr. Škoda) pokračujeme v dlouhodobém sběru dat z testování morální kompetence prvního a pátého ročníků 2. LF UK. V akademickém roce 2023/2024 jsme se zaměřili kromě Testu morálních kompetencí také na úzkostnost (situační rys) a úzkost (trvalejší rys) (STAI X1 a X2). Data jsme sbírali od studentů medicíny (2. LF UK, 1. LF UK, 3. LF UK a LF UP), psychologie (FF UK a FF UP) a ekonomie (VŠE a VŠB-TUO).

Výsledky z předchozího testování potvrdilo celosvětový trend v poklesu morální kompetence u studentů medicíny při srovnání 1. a 5. ročníku (Zielina et al., 2024). Cílem současné studie bylo dát do souvislosti morální kompetenci s úzkostí/úzkostností a různými způsoby sběru dat (offline, online). Předběžné analýzy ukazují, že míra úzkosti u mediků zůstává na stejné úrovni, zatímco v posledním ročníku u studentů psychologie klesá. Ovšem míra úzkosti nemá vliv na morální kompetenci, která u mediků v pátém ročníků klesá, zatímco u studentů psychologie vzrůstá. Dalším důležitým parametrem se zdá být i čas vyplňování dotazníku, kdy příliš rychlé vyplnění (do 5 minut) se spíše spojuje s nížší morální kompetenci ve srovnání s těmi, kteří dotazník vyplňovali déle (15 a více minut).

Morální kompetence je schopnost řešit problémy a konflikty na základě morálních principů, a to prostřednictvím uvažování a diskuse, bez použití násilí a lsti nebo podřízení se autoritě.

Test morální kompetence je navržen jako dotazník. Využívá dvou obtížně morálně řešitelných dilematických příběhů (dělnického a doktorského dilematu), při nichž protagonisté činí morální rozhodnutí. Účastníci testu hodnotí jejich jednání z hlediska vlastního posouzení morální správnosti na škále (+4, úplný souhlas) až (-4 úplný nesouhlas). Výsledek představuje C-skóre, které nabývá hodnot 0 (= žádná morální kompetence) až 100 (= morální kompetence v maximální míře).