Opatření děkana č. 12/2010
Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací
K provedení čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a odst. 1 Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 (dále jen „OR 6/2010“) vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování závěrečných prací.
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a disertační práce ve smyslu § 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tištěnou) podobu a podobu elektronickou.
- Na disertační práce se opatření nevztahuje, postup pro odevzdání, zveřejnění bude stanoven zvláštní opatření.
- Za odevzdání listinné i elektronické podoby práce a za správnost a úplnost souborů práce vložených do studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou podobou práce odpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za zveřejnění práce odpovídá fakulta.
-
Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 do tří skupin:
- „nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010,
- „starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010,
-
„práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006.
Část I.
Bakalářské, diplomové a disertační práce
Čl. 2
Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty
- Děkan jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
-
Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 12 odst. 3 OR 6/2010. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou dle čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 Ústavu výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“),
- pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací,
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK,
- koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňování elektronické podoby závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 5, a to zejména při činnostech dle odstavce 3 písm. e) a f), odstavce 4 písm. f) a g) a odstavce 5 písm. c), a kontroluje zpracování těchto úkolů.
-
Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, studijní, vědeckou a odbornou činnost (dále jen „pracovišť“) odpovídají zejména za:
- vypsání témat prací,
- zadání témat prací studentům,
- zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané práce dle čl. 5 odst. 3,
- kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pro jeho zveřejnění) v SIS,
- předání tištěné podoby práce do Ústavu vědeckých informací ihned po obhajobě
- případné dodání podkladů (listinné podoby práce, elektronické podoby práce, posudků k práci atd.) pro doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty1,
- součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS.
-
Vedoucí ústavu vědeckých informací (knihovna) zodpovídá zejména za:
- zpřístupnění tištěné podoby práce
- poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora
- zveřejnění informací o kalkulaci nákladů na pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin zveřejněné práce a způsob jejich pořizování v případě, že závěrečná práce nebo její část nemá písemnou podobu,
-
katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního záznamu o knihovnické údaje,
doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací a posudků prací do SIS, - součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS.
-
Vedoucí Studijního oddělení kontroluje zejména:
- správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě,
- správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta, a to pro „nové práce“ i pro „starší práce“ (u „nových prací“ včetně záznamu o průběhu obhajoby),
- součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS,
- součinnost při identifikaci autorů starších prací,
Čl. 3
Vypisování témat, zadání práce
- Jednotlivá pracoviště, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých pracovišť, vypisují témata prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuálně obrátit na vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce se studentem domluví, vedoucí sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka pracoviště nové téma vypíše v SIS.
- Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období daném jednotlivými pracovišti, dle následujícího harmonogramu: Přihlášení k tématu proběhne do konce výuky v letním semestru akademického roku, jež předchází akademickému roku, ve kterém má být práce předložena a obhájena. Přihlášení provede elektronicky v SIS a do 1 měsíce od přihlášení zpracuje a vedoucímu pracoviště odevzdá návrh zadávacího protokolu závěrečné práce. Vedoucí pracoviště posoudí předložený návrh zadávacího protokolu, určí vedoucího práce a předloží zadávací protokol ke schválení věcně příslušnému proděkanovi. Po schválení zadávacího protokolu proděkanem informuje vedoucí pracoviště vedoucího práce. Vedoucí práce potvrdí v SIS přiřazení práce danému studentovi. V případě, že vedoucí práce není akademickým pracovníkem UK 2. LF, potvrdí přiřazení práce danému studentovi v SIS vedoucí pracoviště nebo jím pověřený pracovník. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné. Pověřený pracovník pracoviště vyhotoví listinnou podobu zadání práce s uvedením identifikace studenta, jemuž je práce zadána. Toto zadání schvaluje vedoucí pracoviště svým podpisem. Změna tématu práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti studenta, kterou posuzuje vedoucí pracoviště a schvaluje věcně příslušný proděkan.
-
Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé údaje o práci. Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, jejích příloh a abstraktů.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“
- Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a pracovištěm, které téma práce vypsalo, splňovat náležitosti odborného textu a mít příslušný rozsah dle odstavce 4. Práce musí obsahovat abstrakt, a to jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí práce. Práce musí dále obsahovat schválený zadávací protokol (zařazuje se na začátek práce), shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů (včetně webových stránek).
- Typografická úprava práce musí odpovídat šabloně a požadavkům, které definují požadovanou úpravu práce. Šablona a požadavky jsou součástí Přílohy 1 tohoto opatření.
-
Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech:
- student vypracoval práci samostatně,
- všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány,
- práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu.
-
Rozsah práce musí být nejméně:
- bakalářské práce – 40 normostran (72 tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh,
- diplomové práce – 60 normostran (108 tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh,
-
Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném jednotlivými pracovišti dle odpovídajícího plánovaného termínu obhajoby (nejpozději však 1 měsíc před obhajobou), a to ve dvojí podobě:
- Jeden exemplář práce v tištěné podobě odevzdá student na pracovišti, na němž byla práce studentovi zadána2. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 3 student před odevzdáním práce vlastnoručně podepíše.
- Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 6/2010), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese https://is.cuni.cz/studium/ v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně v prohledatelném formátu PDF verze 1.3 či vyšší. Má-li práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student do SIS také tuto přílohu (může mít jiný formát než PDF); v případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (např. ve formátu ZIP či TGZ) obsahující všechny přílohy práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory vyhovující tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou práce na DVD nosiči, případně po dohodě s pracovištěm jiným způsobem.
- Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považována za odevzdanou, pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce.
- Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích příloh a za soulad (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoulad elektronické a listinné podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení.
- V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje v elektronické podobě práce provést dodatečně změny, požádá garanta studijního oboru o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stanoveného pracovištěm pro odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odevzdání, provede takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžně odevzdává student) na základě souhlasu garanta studijního oboru případně pověřený pracovník pracoviště.
-
V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje student příslušné části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vyloučení příloh práce ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce, a to nejpozději do data obhajoby práce.
Čl. 5
Přihláška k obhajobě
- Termín podání přihlášky k obhajobě je dán jednotlivými pracovišti.
- Přihláška k obhajobě musí být odevzdána na předepsaném formuláři, jehož elektronická podoba ve formátu RTF a PDF je k dispozici na adrese www.lf2.cuni.cz/studium/formulare-a-poplatky. Vyplněnou a podepsanou přihlášku student odevzdá na Studijní oddělení fakulty.
-
Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné i elektronické podobě. Pověřený pracovník pracoviště zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podoby práce. Datum odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Vedoucí práce provede kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek této kontroly zaznamená do SIS. Pracovník Studijního oddělení na základě těchto informací uvedených v SIS a na základě dalších skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména dle čl. 7 odst. 7 SZŘ UK) provede potvrzení či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě.
Čl. 6
Obhajoba
- Tištěná podoba odevzdané práce bude k dispozici k nahlédnutí nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby a po dobu dvaceti jedna pracovních dnů po konání obhajoby na pracovišti, které zadalo práci. Součástí zveřejněné informace bude rovněž jméno a příjmení pracovníka, který bude na pracovišti pověřen zajištěním nahlížení do závěrečných prací.
- Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, opisy nebo rozmnoženiny. Pracoviště zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na pracovišti činnosti uvedené v čl. 2 odst. 4 písm. c) a d).
- Vedoucí práce a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SIS. Pracoviště může zajistit, že vedoucímu práce a oponentům bude k dispozici též tištěná podoba práce, není to však podmínkou. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce.
- Po odevzdání práce, nejméně však pět pracovních dnů před konáním obhajoby práce, budou k záznamu o práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí práce a oponenti odevzdají pracovišti též podepsané posudky v tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště může pověřený pracovník pracoviště do SIS vložit posudek vedoucího práce nebo oponenta v jeho zastoupení.
-
Po obhajobě vloží vedoucí práce k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby3.
Čl. 7
Kontrola a zveřejnění práce
- Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případnými erraty práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
- Po obhajobě práce provede pověřený pracovník pracoviště v SIS kontrolu úplnosti záznamu o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s listinnou podobou práce. Po provedení kontroly potvrdí záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozději do 20 dní od obhajoby.
- Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 9 posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník Studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2.
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 (není-li stanoveno jinak) bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému. Knihovna fakulty provede zveřejnění práce prostřednictvím věcné databáze dle čl. 18a odst. 6 SZŘ UK, resp. čl. 6a odst. 6 RŘ UK.
- Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. 10 OR 6/2010.
- Vedoucí práce může v SIS požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle čl. 11 odst. 2 OR 6/2010, a to nejpozději v den obhajoby práce. Žádost o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník Studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2.
-
Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverzitního projektu Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jednoho pracovního dne od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to studentovi – autorovi práce, vedoucímu práce a oponentům.
Část II.
Rigorózní práce
Čl. 8
Uznávání prací
V případě, kdy je jako rigorózní práce uznána diplomová či disertační práce, založí referent Oddělení pro vědeckou činnost a zahraniční styky v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku obhajoby (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání práce). Dále k záznamu o práci přiloží příslušné soubory týkající se práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě nepovinné.
Čl. 9
Závěrečná ustanovení
-
Doplňování prací do SIS, odevzdaných k obhajobě před nabytím účinnosti tohoto opatření, bude probíhat v následujících termínech vycházejících z čl. 14 odst. 8 OR 6/2010:
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010 nejpozději do 30. 9. 2011,
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009 nejpozději do 30. 9. 2011,
- pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2008 nejpozději do 30. 9. 2011
- Doplňování „starších prací“ do SIS dle odstavce 1 budou zajišťovat pracovníci knihovny fakulty ve spolupráci s pověřenými pracovníky pracovišť a Studijním oddělením. Fakultní koordinátor a pověření pracovníci pracovišť se v případě nejasností mohou obracet na osoby spojené s danou prací (zejména vedoucí, oponenti) s žádostí o doplnění chybějících údajů či dokumentů k dané práci.
- Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti zrušuje opatření děkana č. 1/2008.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 26. 11. 2010.
1 V případě, že za různé druhy podkladů odpovídají různá pracoviště, dodá každé pracoviště tu část podkladů, za niž odpovídá.
2 Postup může být odlišný pro různé typy prací.
3 Povinnost zveřejňovat záznam o průběhu obhajoby plyne z novely zákona o vysokých školách zákonem č. 159/2010 Sb., a to s účinností od 1. 7. 2010.
Příloha č. 1
doc. MUDr. Ondřej Hrušák, Ph.D.
děkan