Opatření děkana č. 18/2018
k provedení roční inventarizace majetku, závazků a pohledávek 2. LF UK v roce 2018
V souladu se zákony č. 563/1991 Sb. o účetnictví a č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 504/2002 Sb. a Opatřením rektora UK č. 39/2015 nařizuji provést roční inventarizaci majetku, závazků a pohledávek fakulty.
Cílem inventarizace je zjistit skutečný stav majetku a závazků fakulty a porovnat jej se stavem uvedeným v příslušných evidenčních dokladech, zjistit kvalitu, úplnost, použitelnost a jeho skutečné využití. O počtu (množství) a kvalitě inventarizovaného majetku se inventarizační komise musí přesvědčit osobně.
-
Inventarizaci podléhá majetek, závazky a pohledávky
-
vedené v účetnictví:
- dlouhodobý nehmotný majetek;
- dlouhodobý hmotný majetek;
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek;
- drobný dlouhodobý hmotný majetek;
- modelové otázky pro přijímací zkoušky;
- ochranné pomůcky na skladě;
- pokladní hotovost a ceniny;
- finanční účty;
- závazky a pohledávky;
- přechodné účty aktiv a pasiv;
- peníze na cestě.
-
vedené v operativní evidenci:
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek;
-
drobný dlouhodobý hmotný majetek.
-
vedené v účetnictví:
- Komise zajišťující inventarizaci:
Pro zajištění inventarizace jmenuje děkan ústřední inventarizační komisi a dílčí inventarizační komise:
- Ústřední inventarizační komise (dále jen ÚIK) organizuje a kontroluje průběh inventarizace, zajišťuje proškolování dílčích inventarizačních komisí, navrhuje vypořádání vykázaných inventurních rozdílů, předkládá děkanovi souhrnnou zprávu o inventarizaci.
- Dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) zjišťuje skutečný stav inventarizovaného majetku, porovnává ho se stavem evidovaným, zjišťuje inventarizační rozdíly a vyhotovuje Inventarizační zápis dle druhu inventury (viz příloha č. 1 tohoto opatření).
V roce 2018 je stanoveno následující složení ÚIK:
Předseda: |
Ing. Rita Zdrubecká |
Členové: |
Ing. Michaela Lukšanová |
|
Marie Rohošková |
|
Jana Maxmiliánová |
|
Dana Kocmanová |
|
Pavlína Kopecká |
DIK jsou stanoveny pro jednotlivá pracoviště podle návrhů vedoucích pracovišť.
Jmenovitý seznam je uveden v příloze č. 2 tohoto opatření.
- Způsob provádění inventur
- Skutečné stavy majetku se zjišťují fyzickou inventurou u majetku hmotné a nehmotné povahy nebo dokladovou inventurou u závazků a ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Zjištěné stavy se zaznamenávají v inventarizačních soupisech, které musí být podepsány členy Inventarizační komise a osobou odpovědnou za inventarizované hospodářské prostředky.
- Při inventuře pokladní hotovosti a cenin se zjišťuje její skutečný stav přepočítáním peněz a cenin.
- Při dokladové inventuře závazků a pohledávek se porovnává zůstatek příslušného účtu se soupisem jednotlivých položek. U pohledávek se zjišťuje, zda mezi nimi nejsou pohledávky nezaplacené po lhůtě splatnosti a zda byly v tomto případě vystaveny upomínky.
- Inventura zůstatků na účtech, na nichž se zachycuje styk s peněžními ústavy, se provádí porovnáním zůstatku těchto účtů se zůstatky oznamovanými peněžními ústavy ve výpisech z bankovních účtů.
- Při inventarizaci zásob se porovná fyzický stav zásob se stavem účetním.
-
Při fyzické inventuře hmotného a nehmotného majetku je nutno kromě skutečných stavů hospodářských prostředků zjistit a v zápise uvést nepotřebný, popř. neupotřebitelný majetek a navrhnout jak s tímto majetkem naložit.
- Inventarizační rozdíly:
- Inventarizační rozdíly vznikají na základě schodků (manko) chybějících hospodářských prostředků nebo přebytků skutečně zjištěných hospodářských prostředků, které měly být, ale nejsou zaevidovány.
- Inventarizační rozdíly je třeba písemně zaznamenat v inventarizačních zápisech.
- U všech rozdílů mezi skutečným a účetním stavem se musí pracovníci odpovědní za hospodářské prostředky vyjádřit k jejich vzniku a navrhnout způsob jejich vyrovnání.
-
Případné inventarizační rozdíly se podle platných právních předpisů vyúčtují do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
- Inventarizační zápisy:
-
Po skončení inventur vyhotoví DIK zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
- předmět inventarizace;
- den, k němuž byla inventarizace provedena;
- den zahájení a ukončení inventury;
- způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově);
- zjištění skutečného stavu majetku;
- porovnání zjištěných stavů s účetní evidencí;
- návrh jak naložit s nepotřebným a nepoužitelným majetkem;
- návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů;
- datum projednání závěrečného protokolu.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti.
-
Zápis o výsledku inventarizace předají DIK ÚIK, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
- termín zahájení fyzických inventur;
- termín zahájení dokladových inventur;
- termín předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi;
- vyhodnocení výsledků fyzických inventur;
- vyhodnocení výsledků dokladových inventur;
- nápravná opatření k inventarizaci;
- návrh na vypořádání inventarizačních rozdílů;
- datum projednání závěrečného protokolu;
- podpisy členů ÚIK.
-
Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise děkanovi fakulty ke schválení.
- Povinnosti zaměstnanců při inventarizaci:
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškolení o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí.
Zaměstnanci jmenovaní do inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni se zúčastnit prací souvisejících s přípravou a provedením inventarizace.
- Plán inventarizací
Jako rozhodné dny k provedení řádné inventarizace stanovuji:
Rozhodný den k provedení řádné inventarizace |
Druh majetku |
30. 9. 2018 |
|
31. 12. 2018 |
|
K provedení inventarizačních prací na jednotlivých pracovištích děkan fakulty ukládá inventarizačním komisím následující termíny:
U inventur k 30. 9. 2018 sesouhlasit zjištěné stavy s operativní a účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápis Ekonomickému oddělení 2. LF do 10. 12. 2018. Ústřední inventarizační komise vyhotoví souhrnný inventarizační zápis do 21. 12. 2018.
U inventur k 31. 12. 2018 – stravovací karty, ceniny, pokladní hotovost, modelové otázky pro přijímací zkoušky, ochranné pomůcky na skladě – sesouhlasit skutečné stavy s účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápisy do 11. 1. 2019.
U inventur k 31. 12. 2018 – finanční účty, závazky a pohledávky, přechodné účty aktiv a pasiv a peníze na cestě – vyhotovit inventarizační zápis do 31. 1. 2019; současně zpracovat souhrnný inventarizační zápis za všechny provedené inventarizace do 31. 1. 2019, pokud nebude RUK stanoveno jinak.
Toto opatření děkana nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu děkana.
V Praze dne 27. 9. 2018
prof. MUDr. Vladimír Komárek, CSc.
děkan fakulty