Opatření děkana č. 4/2025
Krizová připravenost na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy
Čl. I
Úvodní ustanovení
1. Cílem tohoto opatření je zajistit v co možná největším rozsahu podporu při předcházení, řešení a koordinaci následků závažných bezpečnostních incidentů, které přesahují svou závažností incidenty řešitelné standardně dle běžných postupů (dále jen „krizová situace“). Jedná se o incidenty odpovídající definici mimořádné události dle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, ale také o závažné incidenty s vážným dopadem na bezpečí, provoz a dobré jméno 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy (dále také jen „2. LF UK“ nebo „fakulta“) a Univerzity Karlovy (dále také jen „UK“ nebo „univerzita“), pro jejichž zvládnutí je nutná rychlá koordinace více složek univerzity a fakulty.
2. Toto opatření navazuje zejména na:
a) zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů,
b) zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
c) vyhlášku č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění pozdějších předpisů,
d) čl. 66a Statutu Univerzity Karlovy, v platném znění,
e) Opatření rektora č. 20/2024 – Krizová připravenost na Univerzitě Karlově.
Čl. II
Plán krizové připravenosti
1. Plán krizové připravenosti 2. LF UK je určen k řešení velmi závažných událostí v rámci území České republiky, které závažným způsobem ohrožují běžný provoz 2. LF UK a Univerzity Karlovy.
2. Plán krizové připravenosti 2. LF UK vychází z Plánu krizové připravenosti Univerzity Karlovy, který je pro 2. LF UK závazný. Zároveň však zohledňuje specifika provozu 2. LF UK.
3. Plán krizové připravenosti 2. LF UK vydává a v případě potřeby aktualizuje tajemník 2. LF UK.
Čl. III
Krizový informační a svolávací systém
1. K informování a ke svolávání zaměstnanců a studentů Univerzity Karlovy při velmi závažných událostech, jako např. v případě mimořádných událostí, krizových stavů, provozních odstávek a havárií souvisejících se závažnými bezpečnostními incidenty, provozuje Univerzita Karlovy Krizový informační a svolávací systém (dále jen „KISS“).
2. Podrobnosti o provozu a správě KISS stanoví Plán krizové připravenosti Univerzity Karlovy a Plán krizové připravenosti 2. LF UK.
3. Informace o postupech při velmi závažných událostech budou uveřejňovány na webové stránce Univerzity Karlovy a 2. LF UK v českém a anglickém jazyce.
Čl. IV
Krizová komunikace a intervence v rámci zaměstnanecké a studentské mobility
1. Podrobnosti o zajišťování krizové komunikace a intervence v rámci zaměstnanecké a studentské mobility stanoví opatření rektora ke krizové připravenosti na Univerzitě Karlově, v platném znění, Plán krizové připravenosti Univerzity Karlovy a Plán krizové připravenosti 2. LF UK.
3. Pro komunikaci vyjíždějících a přijíždějících studentů jsou určeny následující prostředky krizové komunikace:
a) e-mailové schránky - vyjíždějící studenti: @email
- přijíždějící studenti: @email,
b) informace o postupech při velmi závažných událostech pro studenty na webové stránce Univerzity Karlovy v českém a anglickém jazyce,
c) mobilní telefonní linky,
d) informační materiály pro přijíždějící a vyjíždějící studenty,
e) krizový informační a svolávací systém.
4. 2. LF UK určí kontaktní osobu odpovědnou za agendu interní krizové komunikace pro oblast zaměstnanecké a studentské mobility, která je povinna průběžně informovat Bezpečnostní odbor rektorátu Univerzity Karlovy a Odbor zahraničních vztahů rektorátu Univerzity Karlovy o vzniklých mimořádných situacích a o průběhu jejich řešení v případech, které ovlivňují zaměstnaneckou a studentskou mobilitu.
5. Vyjíždějícím zaměstnancům a studentům je doporučeno zaregistrovat se do systému Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD), poskytnout 2. LF UK platné kontaktní údaje, na nichž bude v zahraničí k zastižení a spojení na kontaktní/blízkou osobu.
6. Vyjíždějící studenti jsou povinni zajistit si dostatečné pojištění platné pro danou zemi. Přijíždějícím studentům je doporučeno poskytnout 2. LF UK své platné kontaktní údaje a spojení na kontaktní/blízkou osobu a jsou povinni zajistit si platné pojištění na území České republiky.
7. Splnění doporučení a povinností dle odst. 4 a 5 tohoto čl. se dokládá Oddělení zahraničních záležitostí 2. LF UK.
Čl. V
Krizový štáb 2. LF UK
1. Za účelem zajištění operativního řízení 2. LF UK a koordinace složek v případě hrozby vzniku nebo po vyhlášení krizového stavu je ustanoven Krizový štáb 2. LF UK (dále jen „Krizový štáb“) v následujícím složení:
· děkan 2. LF UK
· tajemník 2. LF UK
· krizový manažer
· vedoucí ICT
· vedoucí právního oddělení
· vedoucí komunikace a vnějších vztahů
· vedoucí studijního oddělení
· zástupce akademického senátu fakulty
· vedoucí správy budov
2. V případě potřeby mohou být k jednání krizového štábu přizvány další osoby.
3. Předsedou krizového štábu je děkan 2. LF UK.
4. Úkolem krizového štábu je zejména sledovat a vyhodnocovat krizovou situaci na 2. LF UK a Univerzitě Karlově, koordinovat činnost na fakultě v rámci krizové situace, podílet se na přípravě přijímaných opatření, informovat o přijímaných opatřeních na webových stránkách 2. LF UK a dalšími vhodnými prostředky.
5. Krizový štáb jedná dle potřeby, a to za účelem přípravy příslušných organizačních opatření a koordinace s jinými součástmi Univerzity Karlovy, orgány státní správy, IZS a aktualizace opatření a kontaktů. Jednání probíhá hybridní formou (prezenčně a on-line).
6. Krizový štáb úzce spolupracuje s Ústředním krizovým štábem Univerzity Karlovy, Fakultní nemocnicí v Motole a svou činnost v rámci krizové situace koordinuje s činností a v souladu s pokyny orgánů státní správy.
Čl. VI
Závěrečné ustanovení
1. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu děkana.
2. Toto opatření ruší opatření děkana č. 8/2019 a č. 6/2021.
V Praze dne 18. 3. 2025
prof. MUDr. Marek Babjuk, CSc.
děkan 2. LF UK