Opatření děkana č. 5/2018
Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací
K provedení čl. 12 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 7 Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a Opatření rektora č. 72/2017 (dále jen „OR 72/2017“) vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování závěrečných prací.
Část I.
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, disertační a rigorózní práce ve smyslu § 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tištěnou) podobu a podobu elektronickou.
- Za odevzdání listinné i elektronické podoby závěrečné práce a za správnost a úplnost souborů práce vložených do studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou podobou práce odpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za zveřejnění práce odpovídá fakulta.
- V digitálním repozitáři UK (dále jen „repozitář“) se zpřístupňuje text závěrečné práce, obhájené i neobhájené, dále texty příloh této práce, abstrakt práce, posudky na práci, záznamu o průběhu a výsledku obhajoby, osoby pověřené vkládáním jednotlivých souborů, lhůty pro zveřejnění závěrečné práce jsou stanoveny v čl. 4 a 7 OR 72/2017.
-
Toto opatření dále v čl. 8 upravuje postup zveřejňování habilitačních prací.
Část II.
Bakalářské, diplomové a disertační práce
Čl. 2
Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty
- Děkan jmenuje v souladu s čl. 8 odst. 1 OR 72/2017 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
-
Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 8 odst. 2 OR 72/2017. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s Ústavem výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“),
- koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňování elektronické podoby závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 4,
- fakultní koordinátor ve spolupráci se Studijním oddělením schvaluje vložení přílohy práce obsahující soubor v jiném formátu než dle čl. 5 odst. 1, 2 OR 72/2017.
-
Vedoucí pracovišť fakulty pro výukové a vědecko-výzkumná pracoviště fakulty (dále jen „pracovišť“) odpovídají zejména za:
- vypsání témat prací,
- zadání témat prací studentům,
- zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané práce dle čl. 5 odst. 4,
- kontrolu záznamu o práci a všech náležitostí dle čl. 7,
- předání tištěné podoby práce do Ústavu vědeckých informací po obhajobě, a to nejpozději do 20 kalendářních dní od obhajoby.
-
Vedoucí Ústavu vědeckých informací zodpovídá zejména za:
- zpřístupnění tištěné podoby práce,
- poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora,
- katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního záznamu o knihovnické a lokační údaje.
- Vedoucí Ústavu vědeckých informací může pověřit prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků knihovny.
-
Vedoucí Studijního oddělení kontroluje u bakalářské a diplomové práce:
- správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě,
- správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta, včetně záznamu o průběhu obhajoby,
- finalizaci záznamu o práci, po vložení všech povinných údajů o práci a dalších náležitostí ve stanovené lhůtě. Jedná se o elektronickou verzi práce; elektronické podoby posudku vedoucího práce nebo školitele a posudky oponentů; záznam o průběhu obhajoby; abstrakty.
Vedoucí Studijního oddělení může pověřit prováděním těchto činností pracovníky Studijního oddělení dle příslušného studijního oboru.
Čl. 3
Vypisování témat, zadání práce
- Jednotlivá pracoviště, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých pracovišť, vypisují témata prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuálně obrátit na vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce se studentem domluví, vedoucí sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka pracoviště nové téma vypíše v SIS.
- Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademického roku. Přihlášení provede elektronicky v SIS a do jednoho měsíce od přihlášení zpracuje a vedoucímu pracoviště odevzdá návrh zadávacího protokolu závěrečné práce. Vedoucí pracoviště posoudí předložený návrh zadávacího protokolu, určí vedoucího práce a předloží zadávací protokol ke schválení věcně příslušnému proděkanovi. Po schválení zadávacího protokolu proděkanem informuje vedoucí pracoviště vedoucího práce. Vedoucí práce potvrdí v SIS přiřazení práce danému studentovi. V případě, že vedoucí práce není akademickým pracovníkem 2. LF UK, potvrdí přiřazení práce danému studentovi v SIS vedoucí pracoviště nebo jím pověřený pracovník. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné. Pověřený pracovník pracoviště vyhotoví listinnou podobu zadání práce s uvedením identifikace studenta, jemuž je práce zadána. Zadávací protokol schvaluje vedoucí pracoviště svým podpisem. Změna tématu práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti studenta, kterou posuzuje vedoucí pracoviště a schvaluje věcně příslušný proděkan.
- V případě disertačních prací uchazeč předkládá téma práce při přijímacím řízení v kombinovaném programu vědeckého a profesního vzdělávání. Školitel schválí a potvrdí v SIS přiřazení práce danému uchazeči. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce uchazeči závazné. Změna tématu práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti uchazeče, kterou posuzuje předseda oborové rady.
-
Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé údaje o práci. Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, jejích příloh a abstraktů.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava, odevzdání práce a kontrola souborů
- Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a pracovištěm, které téma práce vypsalo, splňovat náležitosti odborného textu a mít příslušný rozsah dle odstavce 4 tohoto článku. Formální požadavky na zpracování odborného textu jsou součástí Přílohy 1 tohoto opatření. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí práce.
-
Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech:
- student vypracoval práci samostatně,
- všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány,
- práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu.
-
Práce musí obsahovat:
- kopii zadávacího protokolu,
- abstrakt, a to jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program,
- shrnutí závěrů práce,
- seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů (včetně webových stránek).
-
Rozsah práce musí být nejméně:
- bakalářské práce – 40 normostran (72 tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh,
- diplomové práce – 60 normostran (108 tisíc znaků včetně mezer) bez anotací a příloh,
-
klasická disertační práce by měla mít nejméně 60–80 normostran (až 144 tisíc znaků včetně mezer) bez citované literatury a příloh,
práce založená na minimálně čtyřech publikovaných sděleních by měla mít nejméně 30–40 normostran (až 72 tisíc znaků včetně mezer) bez citované literatury a příloh.
-
Závěrečnou práci odevzdá student v termínu dle harmonogramu akademického roku, a to ve dvojí podobě:
- Jeden exemplář práce v tištěné podobě odevzdá student na pracovišti, na němž byla práce studentovi zadána1. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 2 student před odevzdáním práce vlastnoručně podepíše.
- Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 72/2017), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese https://is.cuni.cz/studium/ v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně ve formátu PDF, viz čl. 5 odst. 1 OR 72/2017. Má-li práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student do SIS také tuto přílohu (může mít jiný formát než PDF) viz čl. 5 odst. 2 OR 72/2017; v případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (např. ve formátu ZIP) obsahující všechny přílohy práce, viz čl. 5 odst. 3 OR 72/2017. V případě, že charakter přílohy neumožňuje uložit ji v uvedených formátech, vloží student přílohu práce v jiném formátu, a zároveň požádá fakultního koordinátora o schválení formátu příloh práce, dle čl. 5 odst. 5 OR 72/2017. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory vyhovující tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou práce na DVD nosiči, případně po dohodě s pracovištěm jiným způsobem.
- Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považována za odevzdanou, pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce.
- Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích příloh a za soulad této podoby s její tištěnou podobou. Závažný nesoulad elektronické a tištěné podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení.
- Student odpovídá také za odevzdání abstraktu, a to jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán.
- Veškeré soubory vážící se k závěrečné práci jsou po vložení do SIS kontrolovány interním antivirovým programem. V případě, že je některý z odevzdaných souborů infikován virem, systém tuto skutečnost bezprostředně po vložení souboru oznámí uživateli, soubor nebude systémem akceptován a závěrečná práce nebude považována za kompletní. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a opětovně vložit do SIS.
- Pokud všechny vložené soubory prošly kontrolou dle odst. 9, je možné závěrečnou práci odevzdat. Systém o této skutečnosti uživatele informuje.
- V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje v elektronické podobě práce provést dodatečně změny, požádá vedoucího pracoviště o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stanoveného pracovištěm pro odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odevzdání, provede takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžně odevzdává student) na základě souhlasu vedoucí pracoviště, případně pověřený pracovník pracoviště.
- V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje student příslušné části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vyloučení příloh práce ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce nebo školitel, a to nejpozději do data obhajoby práce.
-
Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverzitního projektu Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jednoho pracovního dne od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to studentovi – autorovi práce, vedoucímu práce nebo školiteli a oponentům.
Čl. 5
Přihláška k obhajobě
- Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku.
- Přihláška k obhajobě musí být odevzdána na předepsaném formuláři, jehož elektronická podoba ve formátu RTF a PDF je k dispozici na adrese www.lf2.cuni.cz/studium/formulare-a-poplatky. Vyplněnou a podepsanou přihlášku student odevzdá na Studijní oddělení fakulty.
- V případě disertačních prací podá uchazeč žádost o obhajobu disertační práce, jejíž elektronická podoba ve formátu RTF je k dispozici na adrese www.lf2.cuni.cz/studium/doktorske-studium/disertacni-prace-a-obhajoba. Vyplněnou a podepsanou žádost uchazeč odevzdá na Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí.
-
Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné i elektronické podobě. Pověřený pracovník pracoviště nebo pověřený pracovník Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podoby práce. Datum odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný. Vedoucí pracoviště nebo pověřený pracovník provede kontrolu záznamu o práci a všech náležitostí odevzdané práce a výsledek této kontroly zaznamená do SIS. Pracovník Studijního oddělení nebo pověřený pracovník Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí na základě těchto informací uvedených v SIS a na základě dalších skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména dle čl. 9 odst. 8 SZŘ UK) provede potvrzení, či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě.
Čl. 6
Obhajoba
- Odevzdané práce jsou zpřístupněny nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby k nahlížení veřejnosti prostřednictvím SIS.
- Vedoucí práce nebo školitel a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SIS. Pracoviště může zajistit, že vedoucímu práce nebo školiteli a oponentům bude k dispozici též tištěná podoba práce, není to však podmínkou. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce.
- Po odevzdání práce, nejméně však pět pracovních dnů před konáním obhajoby práce, budou k záznamu o práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce nebo školitele a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí práce nebo školitel a oponenti odevzdají pracovišti též podepsané posudky v tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště může pověřený pracovník pracoviště do SIS vložit posudek vedoucího práce nebo školitele anebo oponenta v jeho zastoupení.
-
Po obhajobě vloží pověřený pracovník pracoviště k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby a výsledku obhajoby, a to nejpozději do pěti pracovních dnů.
Čl. 7
Kontrola a zveřejnění práce
- Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případnými erraty práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
- Po obhajobě práce provede pověřený pracovník pracoviště v SIS kontrolu úplnosti záznamu o práci, včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 5 z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s tištěnou podobou práce, a to nejpozději do pěti pracovních dnů od obhajoby.
- Po provedení kontroly potvrdí pracovník Studijního oddělení záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozději do 20 kalendářních dní od obhajoby.
- V případě disertační práce provádí kontrolu a potvrzení záznamu o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace pověřený pracovník Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí, a to nejpozději do 20 kalendářních dní od obhajoby.
- Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 12 posuzuje věcně příslušný proděkan fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník Studijního oddělení fakulty nebo pověřený pracovník Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí před finalizací záznamu o práci dle odstavce 3.
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému. Fakulta provede zveřejnění práce prostřednictvím věcné databáze dle čl. 12 odst. 5 SZŘ UK.
- Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní práce požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění této práce, a to až na dobu tří let od termínu obhajoby práce. Tato žádost se podává prostřednictvím SIS, a to nejpozději v den obhajoby práce. Žádost o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce posuzuje věcně příslušný proděkan fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník Studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o práci dle odst. 3. V případě disertačních prací pověřený pracovník Oddělení Ph.D. studia a zahraničních záležitostí.
-
V případě prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle tohoto článku budou do repozitáře a do knihovního systému exportovány po uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 4 OR 72/2017 pouze ostatní údaje o práci, nikoliv vlastní text práce a její přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním zveřejněna v repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění, zašle fakulta bez zbytečného odkladu po termínu obhajoby odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu. Text práce a přílohy budou zveřejněny po uplynutí prodloužené lhůty dle odst. 3 nebo odst. 4.
Část III.
Čl. 8
Rigorózní práce
-
Pravidla pro rigorózní práce upravuje Rigorózní řád Univerzity Karlovy ze dne 14. prosince 2016.
Část IV.
Čl. 9
Habilitační práce
- Za habilitační práci se považuje práce ve smyslu § 72 odst. 3 Zákona o vysokých školách, v platném znění.
- Uchazeč o habilitaci předloží podle čl. 10 OR 72/2017 na Personální a mzdové oddělení – podpora vědecké rady (dále jen „podpora vědecké rady“) habilitační práci, a to jak v listinné, tak v elektronické podobě.
- Habilitační práce jsou zveřejňovány nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby k nahlížení veřejnosti.
- Habilitační práce jsou po obhajobě zveřejněny: www.lf2.cuni.cz/veda-a-vyzkum/habilitacni-a-jmenovaci-rizeni, a též prostřednictvím repozitáře, a to nejpozději do 21. kalendářního dne ode dne obhajoby práce.
- Zveřejnění se týká habilitačních prací, u kterých proběhla obhajoba, a to včetně posudků oponentů a záznamu o průběhu a výsledku obhajoby v rozsahu uváděném v zápisu nebo výpisu z vědecké rady fakulty. Zveřejnění je nevýdělečné.
- Kontrolou a zveřejňováním habilitačních prací a dalších souborů, dle odst. 5 je pověřen pracovník podpory vědecké rady, dle uvedených termínů. Zároveň je jmenován Fakultním koordinátorem pro otázky habilitačních prací.
- Ze zveřejnění jsou vyloučeny tiskem vydané monografie nebo tiskem vydaný soubor článků, dle čl. 10 odst. 10 OR 72/2017.
- Odložení zveřejnění celé práce je možné pouze v odůvodněných případech a postupem uvedeným v čl. 10 odst. 11 OR 72/2017. Žádost o odložení zveřejnění práce nebo její části podává uchazeč pověřenému pracovníkovi podpory vědecké rady, a to nejpozději do pěti dnů po datu konání obhajoby práce. Žádost posuzuje děkan nebo věcně příslušný proděkan.
- Veškeré soubory vážící se k práci jsou po vložení do repozitáře kontrolovány interním antivirovým programem. V případě, že je některý z odevzdaných souborů infikován virem, administrátor repozitáře tuto skutečnost oznámí pověřenému pracovníkovi podpory vědecké rady, soubor nebude repozitářem akceptován a práce nebude považována za kompletní. V takovém případě je nutné příslušné soubory opravit a opětovně vložit do repozitáře.
-
Na formát a velikost souborů habilitačních prací se vztahují stejná pravidla jako na závěrečné práce. Ostatní ustanovení tohoto opatření o závěrečných pracích se na habilitační práce nevztahují.
Část V.
Čl. 10
Závěrečná ustanovení
- Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti zrušuje opatření děkana č. 12/2010.
- Toto opatření děkana nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu.
V Praze dne 7. května 2018
prof. MUDr. Vladimír Komárek, CSc.
děkan 2. LF UK
1) Postup může být odlišný pro různé typy prací.