k provedení roční inventarizace majetku, závazků a pohledávek 2. LF UK
V souladu se zákonem č. 563/1991 o účetnictví, č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, Vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona, v platném znění a Opatření rektora UK č. 23/2004 nařizuji provést roční inventarizaci majetku, závazků a pohledávek fakulty.
Cílem inventarizace je zjistit skutečný stav majetku a závazků fakulty a porovnat jej se stavem uvedeným v příslušných evidenčních dokladech, zjistit kvalitu, úplnost, použitelnost a jeho skutečné využití. O počtu (množství) a kvalitě inventarizovaného majetku se inventarizační komise musí přesvědčit osobně.
-
Inventarizaci podléhají hospodářské prostředky:
-
vedené v účetnictví:
- dlouhodobý nehmotný majetek,
- dlouhodobý hmotný majetek,
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek,
- drobný dlouhodobý hmotný majetek,
- pokladní hotovost a ceniny,
- skripta a otázky,
- finanční účty,
- závazky a pohledávky,
- přechodné účty aktiv a pasiv,
-
peníze na cestě
-
vedené v účetnictví:
-
Komise zajišťující inventarizaci:
Pro zajištění inventarizace jmenuje děkan Ústřední inventarizační komisi a Dílčí inventarizační komise:- Ústřední inventarizační komise (dále jen ÚIK) organizuje a kontroluje průběh inventarizace majetku, zajišťuje proškolování dílčích inventarizačních komisí, navrhuje vypořádání vykázaných inventurních rozdílů, předkládá děkanovi souhrnnou zprávu o inventarizaci.
- Dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) zjišťuje skutečný stav inventarizovaného majetku, porovnává ho se stavem evidovaným, zjišťuje inventarizační rozdíly a vyhotovuje Inventarizační zápis dle druhu inventury (viz příloha č. 1 tohoto opatření).
Ústřední inventarizační komise:Předseda: Ing. Rita Zdrubecká Členové: Gabriela Hlaváčová
Jana Hlaváčová
Ing. Eva Kuželová
Jana Maxmiliánová
Kateřina Rotterová
Irena Sýkorová
Karolína Šobrová
-
Způsob provádění inventur
- Skutečné stavy majetku se zjišťují fyzickou inventurou u majetku hmotné a nehmotné povahy nebo dokladovou inventurou u závazků a ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Zjištěné stavy se zaznamenávají v inventarizačních soupisech, které musí být podepsány členy Inventarizační komise a osobou odpovědnou za inventarizované hospodářské prostředky.
- Při inventuře pokladní hotovosti a cenin se zjišťuje její skutečný stav přepočítáním peněz a cenin.
- Při dokladové inventuře závazků a pohledávek se porovnává zůstatek příslušného účtu se soupisem jednotlivých položek. U pohledávek se zjišťuje, zda mezi nimi nejsou pohledávky nezaplacené po lhůtě splatnosti a zda byly v tomto případě vystaveny upomínky.
- Inventura zůstatků na účtech, na nichž se zachycuje styk s peněžními ústavy, se provádí porovnáním zůstatku těchto účtů se zůstatky oznamovanými peněžními ústavy ve výpisech z bankovních účtů.
- Při inventarizaci zásob se porovná fyzický stav zásob se stavem účetním.
-
Při fyzické inventuře hmotného a nehmotného majetku je nutno kromě skutečných stavů hospodářských prostředků zjistit a v zápise uvést nepotřebný, popř. neupotřebitelný majetek a navrhnout, jak s tímto majetkem naložit.
-
Inventarizační rozdíly:
- Inventarizační rozdíly vznikají na základě schodků (manko) chybějících hospodářských prostředků nebo přebytků skutečně zjištěných hospodářských prostředků, které měly být, ale nejsou zaevidovány.
- Inventarizační rozdíly je třeba písemně zaznamenat v inventarizačních zápisech.
- U všech rozdílů mezi skutečným a účetním stavem se musí pracovníci odpovědní za hospodářské prostředky vyjádřit k jejich vzniku a navrhnout způsob jejich vyrovnání.
-
Případné inventarizační rozdíly se podle platných právních předpisů vyúčtují do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
-
Inventarizační zápisy:
-
Po skončení inventur vyhotoví dílčí inventarizační komise zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
- Předmět inventarizace;
- Den, k němuž byla inventarizace provedena;
- Den zahájení a ukončení inventury;
- Způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově);
- Zjištění skutečného stavu majetku;
- Porovnání zjištěných stavů s účetní evidencí;
- Návrh jak naložit s nepotřebným a nepoužitelným majetkem;
- Návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů;
-
Datum projednání závěrečného protokolu.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti.
-
Zápis o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventarizační komisi, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
- Termín zahájení fyzických inventur;
- Termín zahájení dokladových inventur;
- Termín předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi;
- Vyhodnocení výsledků fyzických inventur;
- Vyhodnocení výsledků dokladových inventur;
- Nápravná opatření k inventarizaci;
- Návrh na vypořádání inventarizačních rozdílů;
- Datum projednání závěrečného protokolu;
-
Podpisy členů ústřední inventarizační komise.
-
Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise děkanovi fakulty ke schválení.
-
Po skončení inventur vyhotoví dílčí inventarizační komise zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
-
Povinnosti zaměstnanců při inventarizaci:
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškolení o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí.
Zaměstnanci jmenovaní do inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni se zúčastnit prací souvisejících s přípravou a provedením inventarizace.
-
Plán inventarizací:
Jako rozhodné dny k provedení řádné inventarizace stanovuji:Rozhodný den k provedení řádné inventarizace Druh majetku 30. 9. 2014 Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
Drobný dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
Majetek vedený v operativní evidenci (karty)
Umělecká díla31. 12. 2014 Stravovací karty 2. LF
Ceniny (stravenky, medaile)
Pokladní hotovost
Otázky
Finanční účty
Závazky a pohledávky
Přechodné účty aktiv a pasiv
Peníze na cestě
K provedení inventarizačních prací na jednotlivých pracovištích ukládám inventarizačním komisím dodržet stanovené termíny inventarizací:- U inventur k 30. 9. 2014 sesouhlasit zjištěné stavy s operativní a účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápis Ekonomickému oddělení 2. LF do 12. 12. 2014. Ústřední inventarizační komise vyhotoví souhrnný inventarizační zápis do 23. 12. 2014.
- U inventur k 31. 12. 2014, tj. ceniny, stravovací karty, pokladní hotovosti, skripta a otázky, sesouhlasit skutečné stavy s účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápisy do 10. 1. 2015.
-
U inventur k 31. 12. 2014, tj. finančních účty, závazky a pohledávky, přechodné účty aktiv a pasiv a peníze na cestě, vyhotovit inventarizační zápis do 30. 1. 2015, současně zpracovat souhrnný inventarizační zápis za všechny provedené inventarizace do 30. 1. 2015, pokud nebude RUK UK v Praze stanoveno jinak.
V Praze dne 30. 9. 2014 |
prof. MUDr. Vladimír Komárek, CSc. děkan 2. lékařské fakulty |
Příloha:
Příloha č. 1 – Inventarizační zápis DIK
Příloha č. 2 – Dílčí inventarizační komise pro rok 2014