UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 2. lékařská fakulta V Úvalu 84, Praha 5 – Motol |
OPATŘENÍ DĚKANA č. 7
k provedení roční inventarizace majetku, závazků a pohledávek 2. LF UK
V souladu se zákonem č. 563/1991 o účetnictví, č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona, v platném znění a opatření rektora UK č. 23/2004 nařizuji provést roční inventarizaci majetku, závazků a pohledávek fakulty.
Cílem inventarizace je zjistit skutečný stav majetku a závazků fakulty a porovnat jej se stavem uvedeným v příslušných evidenčních dokladech, zjistit kvalitu, úplnost, použitelnost a jeho skutečné využití, o počtu (množství) a kvalitě inventarizovaného majetku se inventarizační komise musí přesvědčit osobně.
-
Inventarizaci podléhají hospodářské prostředky:
-
vedené v účetnictví:
- dlouhodobý nehmotný majetek
- dlouhodobý hmotný majetek
- drobný dlouhodobý nehmotný majetek
- drobný dlouhodobý hmotný majetek
- pokladní hotovost a ceniny
- skripta a otázky
- finanční účty
- závazky a pohledávky
- přechodné účty aktiv a pasiv
-
peníze na cestě
-
vedené v účetnictví:
-
Komise zajišťující inventarizaci:
pro zajištění inventarizace jmenuje děkan ústřední inventarizační komisi a dílčí inventarizační komise:- Ústřední inventarizační komise (dále jen ÚIK) organizuje a kontroluje průběh inventarizace majetku, zajišťuje proškolování dílčích inventarizačních komisí, navrhuje vypořádání vykázaných inventurních rozdílů, předkládá děkanovi souhrnnou zprávu o inventarizaci.
-
Dílčí inventarizační komise (dále jen DIK) zjišťuje skutečný stav inventarizovaného majetku, porovnává ho se stavem evidovaným, zjišťuje inventarizační rozdíly a vyhotovuje inventarizační zápis dle druhu inventury (viz příloha č. 1 tohoto opatření).
Ústřední inventarizační komise:Předseda: Ing. Rita Zdrubecká Členové: Mgr. Gabriela Hlaváčová
Jana Hlaváčová
Jana Maxmiliánová
Ing. Martina Mudrová, Ph.D.
Kateřina Rotterová
Ota Roubík
Irena Sýkorová
Karolína Šobrová
-
Způsob provádění inventur
- Skutečné stavy majetku se zjišťují fyzickou inventurou u majetku hmotné a nehmotné povahy nebo dokladovou inventurou u závazků a ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru. Zjištěné stavy se zaznamenávají v inventarizačních soupisech, které musí být podepsány členy inventarizační komise a osobou odpovědnou za inventarizované hospodářské prostředky.
- Při inventuře pokladní hotovosti a cenin se zjišťuje její skutečný stav přepočítáním peněz a cenin.
- Při dokladové inventuře závazků a pohledávek se porovnává zůstatek příslušného účtu se soupisem jednotlivých položek. U pohledávek se zjišťuje, zda mezi nimi nejsou pohledávky nezaplacené po lhůtě splatnosti a zda byly v tomto případě vystaveny upomínky.
- Inventura zůstatků na účtech, na nichž se zachycuje styk s peněžními ústavy, se provádí porovnáním zůstatku těchto účtů se zůstatky oznamovanými peněžními ústavy ve výpisech z bankovních účtů.
- Při inventarizaci zásob se porovná fyzický stav zásob se stavem účetním.
-
Při fyzické inventuře hmotného a nehmotného majetku je nutno kromě skutečných stavů hospodářských prostředků zjistit a v zápise uvést nepotřebný, popř. neupotřebitelný majetek a navrhnout, jak s tímto majetkem naložit.
-
Inventarizační rozdíly:
- Inventarizační rozdíly vznikají na základě schodků (manko) chybějících hospodářských prostředků nebo přebytků skutečně zjištěných hospodářských prostředků, které měly být, ale nejsou zaevidovány.
- Inventarizační rozdíly je třeba písemně zaznamenat v inventarizačních zápisech.
- U všech rozdílů mezi skutečným a účetním stavem se musí pracovníci odpovědní za hospodářské prostředky vyjádřit k jejich vzniku a navrhnout způsob jejich vyrovnání.
-
Případné inventarizační rozdíly se podle platných právních předpisů vyúčtují do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
-
Inventarizační zápisy:
-
po skončení inventur vyhotoví dílčí inventarizační komise zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
- předmět inventarizace;
- den, k němuž byla inventarizace provedena;
- den zahájení a ukončení inventury;
- způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově);
- zjištění skutečného stavu majetku;
- porovnání zjištěných stavů s účetní evidencí;
- návrh jak naložit s nepotřebným a nepoužitelným majetkem;
- návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů;
-
datum projednání závěrečného protokolu.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti.
-
Zápis o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventarizační komisi, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
- termín zahájení fyzických inventur;
- termín zahájení dokladových inventur;
- termín předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi;
- vyhodnocení výsledků fyzických inventur;
- vyhodnocení výsledků dokladových inventur;
- nápravná opatření k inventarizaci;
- návrh na vypořádání inventarizačních rozdílů;
- datum projednání závěrečného protokolu;
-
podpisy členů ústřední inventarizační komise.
-
Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise děkanovi fakulty ke schválení.
-
po skončení inventur vyhotoví dílčí inventarizační komise zápis podepsaný všemi členy, který musí obsahovat:
-
Povinnosti zaměstnanců při inventarizaci:
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškolení o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí.
Zaměstnanci jmenovaní do inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni se zúčastnit prací souvisejících s přípravou a provedením inventarizace.
-
Plán inventarizací
Jako rozhodné dny k provedení řádné inventarizace stanovuji:
Rozhodný den
k provedení řádné inventarizaceDruh majetku 30. 09. 2013 Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
Drobný dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek
Majetek vedený v operativní evidenci (karty)
Umělecká díla31. 12. 2013 Stravovací karty 2. LF
Ceniny (stravenky, medaile)
Pokladní hotovost
Skripta a otázky
Finanční účty
Závazky a pohledávky
Přechodné účty aktiv a pasiv
Peníze na cestě
K provedení inventarizačních prací na jednotlivých pracovištích ukládám inventarizačním komisím dodržet stanovené termíny inventarizací:- U inventur k 30. 9. 2013 sesouhlasit zjištěné stavy s operativní a účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápis Ekonomickému oddělení 2. LF do 13. 12. 2013. Ústřední inventarizační komise vyhotoví souhrnný inventarizační zápis do 20. 12. 2013.
- U inventur k 31. 12. 2013, tj. ceniny, stravovací karty, pokladní hotovosti, skripta a otázky, sesouhlasit skutečné stavy s účetní evidencí a předat dílčí inventarizační zápisy do 10. 1. 2014.
-
U inventur k 31. 12. 2013, tj. finančních účty, závazky a pohledávky, přechodné účty aktiv a pasiv a peníze na cestě, vyhotovit inventarizační zápis do 24. 1. 2014, současně zpracovat souhrnný inventarizační zápis za všechny provedené inventarizace do 24. 1. 2014, pokud nebude RUK UK v Praze stanoveno jinak.
V Praze dne 30. 9. 2013 |
doc. MUDr. Ondřej Hrušák, Ph.D. děkan 2. lékařské fakulty |
Příloha:
Příloha č. 1 – Inventarizační zápis DIK
Příloha č. 2 – Dílčí inventarizační komise pro rok 2013