Výuka

Veškeré informace o výuce a odkazy na studijní materiály v Moodlu naleznete ve Studijním informačním systému SIS (viz odkazy):

Všeobecné lékařství

1. ročník

  Buňka

  • Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá základní znalosti a dovednosti v oblasti biochemie, buněčné biologie a genetiky, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve specializovaných předmětech a ve vyšších ročnících. Jedním z hlavních cílů předmětu je také vyrovnat různé úrovně znalostí těchto základních oborů, se kterými přicházejí studenti z různých středních škol. V rámci předmětu se student naučí popsat základy struktury a funkce živých systémů na úrovních molekul, organel a buněk, a pochopí přesah těchto principů do úrovní tkání, orgánů a celých organismů.

  Biologie I

  • Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti biologie, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. V rámci předmětu student například následující znalosti, dovednosti a kompetence: • pochopit důležitost komplexního pohledu na strukturu a fungování lidského jedince ve zdraví i nemoci, od úrovně molekulární až po vztahy s biotickým a abiotickým prostředím. • být si vědom důležitosti genetických faktorů pro rozvoj rozličných onemocnění. • správně vybrat vhodnou laboratorní metodu odpovídající předpokládanému nálezu genetického vyšetření. • správně interpretovat výsledky cytogenetických, molekulárně cytogenetických a molekulárně genetických testů. • být schopen pacientovi a/nebo jeho rodině vysvětlit přínosy, limitace, rizika a komplikace genetických testů. • orientovat se v základech pre a postkoncepčního skríninku a prenatální a preimplantační diagnostiky. • chápat možnosti, limitace, rizika a indikace genové terapie. • být si vědom základních principů bioetiky, zejména ve vztahu k lékařské genetice, a porozumět některým etickým dilematům biomedicíny. • zahrnout vědecké poznatky teoretických lékařských věd do léčebně preventivní péče. • získat přehled o bioinformatice a schopnost orientovat v informačních zdrojích, zejména ve vztahu k lékařské genetice
2. ročník

  Biologie II

  • Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti biologie, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících. V rámci předmětu student například následující znalosti, dovednosti a kompetence:  pochopit důležitost komplexního pohledu na strukturu a fungování lidského jedince ve zdraví i nemoci, od úrovně molekulární až po vztahy s biotickým a abiotickým prostředím.  být si vědom důležitosti genetických faktorů pro rozvoj rozličných onemocnění.  správně vybrat vhodnou laboratorní metodu odpovídající předpokládanému nálezu genetického vyšetření.  správně interpretovat výsledky cytogenetických, molekulárně cytogenetických a molekulárně genetických testů.  být schopen pacientovi a/nebo jeho rodině vysvětlit přínosy, limitace, rizika a komplikace genetických testů.  orientovat se v základech pre a postkoncepčního skríninku a prenatální a preimplantační diagnostiky.  chápat možnosti, limitace, rizika a indikace genové terapie.  být si vědom základních principů bioetiky, zejména ve vztahu k lékařské genetice, a porozumět některým etickým dilematům biomedicíny.  zahrnout vědecké poznatky teoretických lékařských věd do léčebně preventivní péče.  získat přehled o bioinformatice a schopnost orientovat v informačních zdrojích, zejména ve vztahu k lékařské genetice
4. ročník

  Klinická genetika

  • Klinická genetika je dynamicky se rozvíjející lékařský obor. Jedná se o aplikaci výsledků výzkumu z oblasti obecné i experimentální genetiky v medicíně, zejména zkoumání vlivu genetických a epigenetických vlivů na vznik lidských chorob a vad. Dědičné choroby a vrozené vývojové vady postihují všechny orgánové systémy, proto se jimi zabývají všechny lékařské obory. Aplikace výzkumu lidského genomu, studium korelací genotypů a fenotypů, vlivu negenetických faktorů na manifestaci chorob a farmakogenetických přístupů v terapii přispěly zásadní měrou k pokroku v medicíně. Klinická genetika hraje klíčovou roli v přivedení těchto poznatků do praxe, v jejich správné interpretaci a neposlední řadě v managementu interdisciplinární spolupráce a péče o rodiny s výskytem genetických chorob a vrozených vývojových vad. Předmět je koncipován k pochopení těchto souvislostí. Jedná se o týdenní blok přednášek a praktických cvičení. Studenti si osvojí znalosti ze syndromologie, genetiky multifaktoriálních afekcí, onkogenetiky, reprodukční genetiky, farmakogenetiky a dalších odvětví. Součastí bloku jsou i genetické vyšetřovací metody, interpretace výsledků, metody výpočtu genetických rizik.
Fyzioterapie – Bc. studium
1. ročník

  Biologie

  • Základy biologie pro fyzioterapeuty, buněčná a molekulární úroveň životních procesů, základní poznatky o dědičnosti a jejich význam pro medicínské obory, vliv vnějších faktorů na živý organismus

Všeobecné ošetřovatelství – Bc. studium
1. ročník

Základy genetiky a prenatální diagnostiky

  • Předmět je koncipován jako teoretický. Zabývá se lidským genomem a jeho poruchami s ohledem na jejich lékařské důsledky. Studenti se seznámí se základními principy genetiky, dědičností na úrovni molekul, buněk a organizmů. Součástí předmětu je výuka základních souborů genetických vad, metod genetického screeningu a hodnocení rizik v rámci genetického poradenství. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů / praktických cvičení: Organizace výuky; genetika a její význam v medicíně; stavba prokaryotické a eukaryotické buňky; základní molekuly života (DNA, RNA, proteiny) – jejich struktura a funkce, ústřední dogma molekulární biologie, genetický kód; mutace – jejich typy a význam Základy cytogenetiky; stavba chromozomů, buněčný cyklus a mitóza; cytogenetické vyšetření, chromozomové aberace; prenatální diagnostika, její strategie a etické problémy; pohlavní rozmnožování a meióza; asistovaná reprodukce a preimplantační diagnostika; etické problémy reprodukční medicíny Typy dědičnosti, monogenní a multifaktoriální choroby, genetické poradenství a jeho význam, genealogické vyšetření; biologie nádorových buněk a základy onkogenetiky; sporadické a hereditární nádory Lidský genom – typy sekvencí v něm obsažených; genetické testování, jeho metody a formy; etické a legislativní aspekty genetických testů
Pediatrické ošetřovatelství – Bc. studium
1. ročník

Základy genetiky a prenatální diagnostiky

  • Předmět je koncipován jako teoretický. Zabývá se lidským genomem a jeho poruchami s ohledem na jejich lékařské důsledky. Studenti se seznámí se základními principy genetiky, dědičností na úrovni molekul, buněk a organizmů. Součástí předmětu je výuka základních souborů genetických vad, metod genetického screeningu a hodnocení rizik v rámci genetického poradenství. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů / praktických cvičení: Organizace výuky; genetika a její význam v medicíně; stavba prokaryotické a eukaryotické buňky; základní molekuly života (DNA, RNA, proteiny) – jejich struktura a funkce, ústřední dogma molekulární biologie, genetický kód; mutace – jejich typy a význam Základy cytogenetiky; stavba chromozomů, buněčný cyklus a mitóza; cytogenetické vyšetření, chromozomové aberace; prenatální diagnostika, její strategie a etické problémy; pohlavní rozmnožování a meióza; asistovaná reprodukce a preimplantační diagnostika; etické problémy reprodukční medicíny Typy dědičnosti, monogenní a multifaktoriální choroby, genetické poradenství a jeho význam, genealogické vyšetření; biologie nádorových buněk a základy onkogenetiky; sporadické a hereditární nádory Lidský genom – typy sekvencí v něm obsažených; genetické testování, jeho metody a formy; etické a legislativní aspekty genetických testů

Sylaby volitelných předmětů – magisterské studium:
Reprodukční medicína a reprodukční genetika (4. ročník)
Vyšetřovací metody v lékařské genetice (3. a 4. ročník)
Geografická medicína a balneografie (3. a 4. ročník)
Prekoncepční, preimplantační a prenatální diagnostika, prevence a léčba těžkých poruch prenatálního vývoje v rámci fetální medicíny s využitím nejnovějších metod molekulární genetiky a kmenových buněk
Pokroky molekulární genetiky

 

Další informace na http://www.fnmotol.cz/ublg/

Poslední aktualizace: 21. 2. 2024 / Administrátor
Byla tato stránka užitečná?