Volební program

Logo UK 2. LF
 
Vyhlášení voleb děkana
Jak navrhnout kandidáta
Navržení kandidáti
Kandidáti na děkana
Zasedání akademické obce
Výsledek volby děkana
Volební řád
Seznam pracovníků fakulty

VOLBA DĚKANA
 
2. LÉKAŘSKÉ FAKULTY


pro funkční období od 1. 2. 2006 do 31. 1. 2009

Prof. MUDr. Jana Hercogová, CSc.

 
Volební program
 

V Praze 2. listopadu 2005

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

dovolte mi předložit volební program pro funkci děkana naší fakulty, která má všechny předpoklady zaujmout vedoucí pozici mezi ostatními lékařskými fakultami – potenciál lidský, tradici v péči o nemocné od nejútlejšího věku, materiálně technické zázemí v největší nemocnici. A navíc, společenskými a kulturními akcemi kultivuje morálku našeho národa.
 

FAKULTA PRO STUDENTY A UČITELE

A. Student přichází na fakultu, aby si osvojil základní znalosti a dovednosti potřebné k budoucí profesi. K tomu potřebuje od fakulty:

  • vstřícné učitele, jejichž hlavní snahou je předávat své zkušenosti studentům, být studentům partnery a profesními vzory,
  • vlídné zacházení a profesionalitu úředníků děkanátu,
  • pochopení a pomoc zdravotnického personálu nemocnic,
  • možnost srovnávat úroveň naší medicíny s evropskou,
  • sociální zázemí.
 
Jak dosáhnout ideálního vztahu student – učitel?

 

Student musí mít k dispozici kvalitní učební pomůcky, skripta, knihy, a to v knihovně, na pracovištích i na internetu. Výuka má být organizována racionálně, prakticky, využívat internet ke komunikaci student-ústavy-děkanát (přihlašování ke zkoušce i hodnocení výuky). Část výuky připravit formou internetových učebnic, aby bylo možné věnovat více prostoru praxi. Zavést systém odměn pro ty učitele, kteří připraví/ili kvalitní učební pomůcky. Student musí vidět medicínu mimo ČR, každý by teoreticky měl vycestoval alespoň na krátkou stáž do ciziny.

Výuka musí být zejména praktická (2/3 praxe, 1/3 teorie v klinických předmětech), zaměřená na potřeby praktického lékaře. Umožnit využití 6. ročníku k praxi ve velkých, státnicových oborech. Rozšíření praktické výuky zapojením většího množství zdravotnických zařízení do výuky. Umožnit stáže studentům nejen v nemocnicích, ale také v privátních praxích. Student musí být skutečným kolegou v péči o nemocné, mít možnost nepovinných stáží na kterémkoli oboru, o který projeví zájem, být součástí zdravotnických kolektivů.

Sociální zázemí studentů – studenti musí mít kde bydlet, mít možnost získat stipendia, mít přístup k internetu, literatuře, knihovna musí mít dostatek učebních textů. Samozřejmostí by měla být možnost stravování v místě výuky, šatny, pomůcky k výuce.

Maximální podpora PhD studentů, jež jsou budoucností pro fakultu. Mladí kolegové musí formou stáží poznat úroveň vědecko-výzkumné práce v zahraničí, mít společné projekty se zahraničními partnerskými fakultami. Podobnou roli má i výuka zahraničních studentů, která není pro fakultu jen otázkou ekonomickou.

Výuka bakalářů, jež je na fakultě zavedena, by měla být seriózně zhodnocena a poté by mělo být rozhodnuto o jejím rozvíjení nebo útlumu. Z dlouhodobého pohledu je efekt přínosu financí pro fakultu nižší než neúměrná zátěž učitelů, nedostatečné vybavení pro praktika, nedostatek pacientů.
 

B. Fakulta k naplnění svého poslání, tj. poskytování výuky (pregraduální, doktorské, celoživotního vzdělávání), rozvíjení vědy a provádění léčebně preventivní péče, potřebuje:>

  • nadšené, flexibilní a spokojené učitele, osobnosti, kteří mají vysoký profesionální a morální kredit,
  • loajální zaměstnance, pro než je radostí a pýchou pracovat na fakultě, kteří mají společenské postavení a nadprůměrné finanční ohodnocení,
  • studenty, kteří si fakultu vybrali a kteří musí cítit, že fakulta je tu pro ně, nikoli naopak,
  • materiálně technické zázemí, tj. posluchárny, laboratoře, seminární místnosti, zdravotnická zařízení, specializovaná výuková centra aj.
 
Jak dosáhnout ideálního vztahu učitel – fakulta?

 

Dobré pracovní podmínky pro zaměstnance. Špičkoví odborníci by měli být zaplaceni tak, že budou moci veškerou svou energii věnovat fakultě a nebudou ji rozmělňovat prací pro jiné subjekty.

Definování pozice fakulty vůči zdravotnickým zařízením – změnit faktickou podřízenost přednostů klinik primářům nemocnic, posílit pozici školských „primářů“ vůči zdravotnickým. Součástí koncepce fakulty musí být definice spolupracujících zdravotnických zařízení, která by měla mít stejná práva i povinnosti – fakulta nesmí být sluhou vedení jedné nemocnice, pokud současně expanduje do jiných nemocnic či zdravotnických zařízení. Fakulta sice nedisponuje ve srovnání s nemocnicí srovnatelnými financemi, ale její učitelé jsou „mozkem“ zdravotnického zařízení, za který musí zdravotnické zařízení platit formou vytváření optimálních podmínek pro učitele, pro výuku studentů a pro vědecko-výzkumnou činnost.

Vědecko-výzkumná činnost na fakultě je vedle úspěšných absolventů vizitkou fakulty, proto ti učitelé, kteří jsou schopni získat pro fakultu granty, by měli požívat zvláštního uznání. Při tvorbě grantů se snažit přednostně zapojovat fakultní pracoviště vlastní. Společné využití techniky pro vědecko-výzkumnou činnost by mělo být cílem, stejně jako sdílení dat pacientů, nálezů pomocných vyšetření apod. Cílit snahu v této oblasti na získání mezinárodních grantů, orientovaných na základní i klinický výzkum. Prezentovat výsledky ve fakultním odborném, recenzovaném, anglicky psaném časopise, který bude citován výhledově v Index Medicus a bude mít část věnovanou studentům. Fakulta musí začít pořádat sama mezinárodní kongresy v různých oborech, začít vydávat nejen vlastní odborný časopis, ale i odborné publikace společně s mezinárodními spoluautory (tj. mít vlastní fakultní nakladatelství). Jen tak se může stát centrem excelence v ČR i Evropě.

Systém hodnocení kvality pedagogické, vědecko-výzkumné a léčebně preventivní péče. Student musí mít možnost hodnotit způsob a organizaci výuky jednotlivých předmětů, fakulta (učitelé) musí k tomuto hodnocení brát zřetel – v dalších výukových plánech a při evaluaci ústavů, klinik. Hodnocení vědecko-výzkumné činnosti s důrazem na srovnatelnost s EU (podle IF, SCI). Pedagogická činnost směrem k praktických lékařům (celoživotní vzdělávání) a specialistům (doktorské a celoživotní vzdělávání) je novým rozměrem výuky, umožňujícím využít schopnosti učitelů k propagaci fakulty. Nejen úroveň léčebně preventivní péče zdravotnických zařízení, ale i aspekty výukové a vědecko-výzkumné, hrají nyní roli v posuzování žádostí o přidělení statutu akreditovaných pracovišť, proto budou nabývat na významu.

Trvalá pozitivní prezentace fakulty na veřejnosti odborné i laické. Studenti a zaměstnanci by na ni měli být hrdi a hlásit se k ní, stejně jako k Univerzitě. To je možné pouze tehdy, bude-li fakulta nezávislá a odborně srovnatelná s evropskými. Nezávislost znamená partnerství s vedením nemocnic, kolegy, studenty, pacienty, spoluobčany i médii.
 

Prioritami mého volebního programu jsou proto:

  1. optimální mezilidské vztahy, spokojení studenti a zaměstnanci
  2. vysoká profesionalita pedagogů ve výuce, své specializaci a vědecko-výzkumné činnosti
  3. kvalitní, zvídaví studenti, kteří jsou partnery pro své učitele
  4. rozšíření praktické výuky, racionalizace výuky stávající s využitím moderních technologií
  5. vysoká úroveň vědy a její aplikace do praxe na úrovni národní a mezinárodní, výsledky vědecko-výzkumné práce konkurenceschopné v EU
  6. mezinárodní výměny studentů a pedagogů, společné projekty s evropskými aj. fakultami
  7. zjednodušení administrativy a lepší organizace výuky využíváním internetu
  8. zásadní změny v systému financování ústavů, klinik, zvýšení platů kmenových zaměstnanců fakulty a jednotný přístup k odměňování školských a zdravotnických pracovníků
  9. zvýšené prestiže pedagoga lékařské fakulty, respektování potřeb fakulty zdravotnickými zařízeními, partnerství se zdravotnickými subjekty
  10. prezentace fakulty občanům, pacientům, budoucím studentům, kolegům v médiích a na internetu (nové webové stránky, pořádání kongresů, vydávání odborných publikací atd.)
     

prof. MUDr. Jana Hercogová, CSc.

Poslední aktualizace: 6. 2. 2019 / Administrátor
Byla tato stránka užitečná?