MUDr. Marie Žaloudíková, Ph.D.

Štítky

Dne 19. 10. 2006 byli oceněni nejlepší učitelé fakulty 2005/2006 v rámci ankety Studentské hodnocení výuky. Každému z nich jsme položili tři stejné otázky a postupně vám je uvedeme v malém miniseriálu. Dnes přinášíme odpovědi MUDr. Marie Žaloudíkové, Ph.D., z Ústavu patologické fyziologie.

 

1. Získala jste ocenění za kvalitní pedagogickou práci pro fakultu od studentů. Čeho si, podle vás, studenti nejvíc cení na dobrém učiteli?
Podat nezbytné kvantum informací přijatelnou formou. Samozřejmě je proto velmi důležité, aby vyučující a student byli tak říkajíc „naladěni na stejnou vlnu“. Jinak řečeno způsob podání vyhovující jedné skupině nemusí vyhovovat skupině jiné. To je pak podle mého názoru velmi obtížným úkolem vyučujícího, korigovat svůj projev bezprostředně podle situace.
 
2. Myslíte si, že platí rovnice – vyjádřeno matematicky – oblíbený učitel se rovná oblíbený předmět, který vyučuje?
V první řadě je podle mého názoru důležité vyjasnit si pojem „oblíbený předmět“. Z vlastních studií si ještě vzpomínám, že i předmět poměrně obtížný, či obsahově vzdálený mohl patřit do kategorie oblíbených, jestliže dokázal něčím zaujmout či vzbudit naši zvědavost. Jak se říká, poznání nečiní člověka šťastnějším, ale může být nesmírně zajímavé či dokonce zábavné. Jestliže se učiteli podaří najít něco, čím k tomu přispěje, stoupá (opět pouze podle mého názoru ) obliba jeho i jím vyučovaného předmětu.
 
3. Objevují se hlasy, že by vysokoškolští pedagogové měli mít pedagogické vzdělání. Jak vy se na to díváte?
Myslím, že v současné době prošel prakticky každý vyučující působící na fakultě nějakým druhem dalšího doktorského vzdělávání. To obvykle zahrnuje mimo jiné také trénink veřejné prezentace informací či koordinace práce ve skupině. Tyto dovednosti lze podle mého názoru v pedagogické praxi posléze dobře uplatnit. Výsledek závisí samozřejmě také na předpokladech každého vyučujícího pro tento druh práce a na zkušenostech získaných ze samotné praxe.
 
Děkuji za vaše odpovědi
-mc-

Vytvořeno: 1. 12. 2006 / Upraveno: 13. 6. 2022 / Administrátor 2. LF UK