Info

Fotografie: Petr Andreas (2. LF UK)

Českým zdravotníkům a zdravotnicím chybí skupinová podpora a podpora středního managementu, říká dr. Dominika James Šeblová

Českým zdravotníkům a zdravotnicím chybí skupinová podpora a podpora středního managementu, říká dr. Dominika James Šeblová

Dr. Dominika James Šeblová z Ústavu epidemiologie je hlavní řešitelkou projektu HEROES (COVID-19 HEalth caRe wOrkErS study) v České republice, který mapoval duševní zdraví zdravotníků během covidové pandemie. S kolegyněmi a kolegou vystoupila 4. září v Senátu v rámci kulatého stolu Profesní zátěž pracovníků ve zdravotnictví a v sociálních službách a jejich potřeby. Rozhovor.
Štítky
Jaké byly hlavní z dopadů pandemie covidu-19 na zdravotníky ve světě?

Nejdůležitějším zjištěním, celosvětově i pro Českou republiku, je, že pandemie covidu-19 značně ovlivnila duševní zdraví pracovníků ve zdravotnictví a v sociálních službách. Například výskyt deprese mezi českými zdravotníky se v období největší zátěže zdvojnásobil v porovnání s počátkem pandemie. Hlavních faktorů bylo několik, například zvýšení stresu, covidová zátěž neboli práce na covidových jednotkách, zážitek s úmrtím, ať v osobním nebo pracovním životě. Ale také to, že zdravotníci zažili stigmatizaci či diskriminaci, přispělo ke zhoršení jejich duševního zdraví. Mezinárodní výsledky ve většině případů odpovídaly českému kontextu.

Přišli jste na nějaká lokální česká specifika?

Lokální specifika spočívala hlavně ve výzkumu, jak se zdravotníci na situaci adaptovali, a v doporučeních, co lze v jednotlivých oblastech dělat. Projekt zahrnoval i sběr kvalitativních dat, který dodal právě tento lokální kontext.  Náš tým kvalitativní otázky dokonce rozšířil, abychom zjistili, jak zdravotníci covidovou zátěž subjektivně vnímali a jaké změny na pracovišti, by přispěly k jejich duševní pohodě. Zjištění jsme aplikovali na rozvoj intervence, to je unikátní česká součást projektu.

Dotazovali jste se ve fakultních i krajských nemocnicích – zjistili jste mezi nimi nějaké rozdíly?

Na to jsme se přímo nesoustředili, nicméně jsme pozorovali, že důležitým faktorem byly investice do zdravotnictví v daném regionu: kde zdroje chyběly už před pandemií, tam chyběly i během ní. Krize tak jen prohloubila, co již existovalo.

Zleva: Jaroslav Pekara, Jana Šrámková, Jana Šeblová, Dominika James Šeblová, Miroslava Janoušková, Pavla Brennan Kearns
Zleva: Jaroslav Pekara, Jana Šrámková, Jana Šeblová, Dominika James Šeblová, Miroslava Janoušková, Pavla Brennan Kearns
Kde jste shledali slabá místa v psychosociální péči o zdravotníky? Chápu to správně, že pandemie je spíše odkryla?

Ano, nějaké systémy péče o duševní zdraví a psychosociální péče pro zdravotníky již samozřejmě existují, včetně takzvaného SPISu – Systému psychosociální intervenční služby. Podle nás ale chybí – a snažili jsme se ni zaměřit v intervenční části studie HEROES – skupinová podpora a podpora středního managementu.

V čem jsou dosavadní systémy naopak silné?

Většina v současnosti nabízené pomoci se zaměřuje na individuální programy, je tu peer podpora nebo podpora při krizových situacích. Méně se zaměřujeme na to, co můžou udělat jednotlivé týmy či nemocnice – toto zaměření na střední management má smysl rozvíjet. Do určité míry ho navíc mohou rozvíjet i jednotlivá pracoviště, aniž by muselo být ukotveno vyhláškou či směrnicí.

Systém podpory zdravotníků by bylo vhodné rozšířit o nezdravotnický personál, neboť například management, který musel řídit nemocnice a adaptovat se na krizi, měl také poměrně vysoké riziko depresivní symptomatiky. Stejně jako pracovníci v sociálních zařízeních. Zkrátka nezapomínat, že zdravotnictví je komplexní systém a nesestává pouze z doktorů a sester.

V čem ještě se lišila zátěž managementu ve srovnání s lékaři a nižším personálem?

Management musel rozdělovat zdroje, vymýšlet organizaci nemocničních postupů, třeba zda a kde se vytvoří specializovaná covidová jednotka, jaké oddělení se naopak zruší, odkud kam se převede personál. My jsme vliv těchto často nelehkých a nepopulárních rozhodnutí pozorovali zase u zaměstnanců, kteří to, že byli převedeni jinam a dostali nové úkoly, vnímali často poměrně negativně, a to mělo vliv na jejich duševní pohodu. Management se tak ocital pod dlouhodobou zátěží a kritikou jak ze strany veřejnosti, tak z pracovišť. V druhé fázi už ale byla jejich zátěž nižší, adaptovali se, otestovali si, co funguje, a již měli zavedené nové postupy.

A samotní lékaři?

Ti často jako stresový faktor zmiňovali nutnost prioritizace pacientů. Dále pro lékaře, a často nejvíc pro ty mladší, bylo náročné komunikovat s příbuznými, sdělovat jim špatné zprávy či je informovat o úmrtí pacientů, a samozřejmě také mají zátěž doma. Někteří lékaři jsou také primáři, kteří spadají do zmiňované střední role. Pro ty dalším zdrojem stresu byla zodpovědnost za personál a to, že jsou středobodem mezi zaměstnanci a personálem.  

Co sestry?

Sestry mají méně rozhodovacích pravomocí, a tím pádem větší limity toho, co můžou nabídnout – nemůžou dělat všechny úkony. Pacienti jim neprojevovali takovou důvěru, častěji mohly prožívat stigma a diskriminaci, která byla spojena až s trojnásobných rizikem depresivní symptomatiky. Jedna z mezinárodních HEROES studií, do které byly zahrnuti i čeští zdravotníci, ukázala rozdíly mezi ženami a muži. Dopady na duševní zdraví žen byly větší. Častěji podléhaly i rizikovým faktorům.

Proč?

Z různých důvodů. Ženy obecně častěji reportují symptomy duševního zdraví. Může zde být společenské stigma, které vede muže k tomu, že o svých emocích nehovoří. Musím to zvládnout sám, navíc jsem doktor a vedoucí. Jsem přece v pohodě. O to hůře se ale mužům o emocích mluví nebo odpovídá v dotazníku.

Jak se lišila zátěž žen?

Ženy byly méně často v kontaktu s covidovými pacienty než muži-lékaři. Oproti tomu byly častěji svědky úmrtí a více je to zasáhlo. Je možné, že doktor rozhodl o léčbě, ale nestrávil s pacienty tolik času a mohl si zachovat větší profesionální odstup než ti, kteří s nimi byli s užším kontaktu. Ovšem celková trajektorie zhoršení a zlepšení duševního zdraví byla stejná mezi muži a ženami.

Související
Zmiňovala jste i pomocný personál, na který se zapomnělo, ale jehož stav byl relativně nejhorší. Ale přece kdyby tito lidé byli spokojenější, projevilo by se to i na spokojenosti lékařů a lékařek?

Do této kategorie spadali například laboranti, kteří museli dělat mnoho různých covidových testů najednou, naprosto se jim změnila pracovní zátěž. Nebo pracovníci v sociálních službách, ale i zaměstnanci IT oddělení nebo úklidové služby a další. Na ně se zapomnělo, nebyli oslavovaní, nikdo jim nic nesliboval. Pracovali těžce, a ještě si jich nikdo nevšímal. Je ale důležité, aby byly v pohodě všechny složky a odváděly kvalitní práci.

Lišily se odpovědi generačně?

Ano, mírné rozdíly se ukázaly ve vnímání stigmatu a násilí, starší lidé reportovali méně těchto negativních zážitků.

Jaká je vaše představa konkrétních řešení, která by psychosociální pohodu zdravotníků podpořila?

Je důležité nenechat to na jednotlivci. Zavést strukturální změny vedoucí k tomu, aby manažeři měli dobré podmínky pro vedení týmu. Zdravotníci jsou obecně nahlíženi jako ti, co pomoc poskytují, a tak i oni sami si vytváří tento sebeobraz.  Proto je zdravotníkům potřeba ukázat, že takováto pomoc je pozitivní a neohrožuje je. Dále je důležitý dlouhodobý sběr dat, sledování toho vývoje během doby, aby nabídka odpovídala potřebám.

Dr. Jana Šeblová, lékařka urgentní medicíny a vědecká pracovnice na projektu, k tomu dodává:

Aby systémy pomoci byly skutečně užitečné, musejí být variabilní. Někdo se rád obrátí na kolegu-peera, jiný chce někoho mimo vlastní pracoviště, další zavolá na anonymní linku pomoci. Ta mimochodem vznikla za covidu, není finančně náročná jako třeba supervize a naštěstí se ji podařilo udržet.

Jaké organizace nebo instituce se mohou zapojit do větší míry?

Otázka duševního zdraví zdravotníků je zodpovědností mnoha organizací a institucí. Kromě zmíněných nemocnic a ministerstva zdravotnictví se v této problematice také angažují odborné společnosti a v neposlední řadě odbory, které vyjednávají o kolektivních smlouvách.

Jak budete pokračovat ve výzkumu?

Jsme ve třetím roce. Na poslední rok projektu, abychom měli dopad do praxe, připravujeme kromě vědeckých výstupů i aplikovanou výzkumnou zprávu, adresovanou hlavně zdravotnickým zařízením a managementu. Plánujeme také přednášky v nemocnicích, jak pro zdravotníky, kteří nám věnovali svůj čas, tak pro management. Budeme se účastnit expertní evropské sítě sedmi zemí; v jejím rámci podáváme nový grant, týkající se tvorby infrastruktury pro výzkum této problematiky.

Vytvořeno: 9. 9. 2024 / Upraveno: 19. 9. 2024 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.