Hodnocení výuky v akademickém roce 2008/2009

Anketu o kvalitě výuky mezi studenty provádějí všechny prestižní vysoké školy, povinnost pořádat ji ukládají i univerzitní předpisy. Studentské hodnocení výuky probíhá v různých podobách na naší fakultě řadu let. Současná verze studentského hodnocení je s menšími úpravami platná od roku 2006. Domníváme se, že studenti mají právo se ke kvalitě výuky vyjadřovat a že jejich pohled na výuku (třebaže se nutně někdy bude lišit od pedagogů) je důležitou zpětnou vazbou.
 
Aby tomu tak bylo, je třeba, aby anketa byla representativní (pokud se týká účasti), relativně jednoduchá a aplikovatelná na všechny předměty. Na druhou stranu je nutné vzít v potaz, že spektrum předmětů během šestiletého studia medicíny, stejně jako v ostatních studijních oborech vyučovaných na fakultě, je velké a jednotný formulář pro všechny (jaký jsme měli na fakultě před několika lety) by byl velmi zavádějící. Proto jsme se o podobě „ankety“ radili s odborníky, učiteli, současnými i bývalými studenty – a samozřejmě jsme navazovali na předchozí ročníky hodnocení v klasické papírové podobě a inspirovali jsme se i na jiných fakultách z Čech i zahraničí.
 
Než přejdu k podrobnější analýze již třetího kompletního ročníku elektronické ankety, dovolte pár slov obecně k anketě a její struktuře.
 

Struktura studentského hodnocení výuky

Hodnocení výuky má tři části, každá z nich má svůj význam.
 
První část je složena z osmi až patnácti otázek (podle toho, o jaký předmět se jedná, zda je složen jen z teoretické výuky, nebo obsahuje i klinickou výuku u lůžka, je využíván logbook apod.), které mapují převážně organizaci výuky, doporučenou literaturu, přínos přednášek a seminářů, webovou prezentaci, prostor pro diskusi či přístup učitelů ke studentům). Vyhodnocení každé otázky je dáno klíčem, na kterém se shodla komise pro tuto problematiku, která byla jmenována děkanem a pracovala v roce 2006/2007. Výsledky této části jsou základním parametrem pro hodnocení výuky daného předmětu, jsou k dispozici na www stránkách, kde je lze průběžně sledovat i během roku.
 
V druhé části studenti hodnotí jednotlivé učitele, se kterými se v průběhu výuky setkali, podle pěti aspektů (srozumitelnost výkladu, schopnost vysvětlit problém a diskutovat, příprava výuky, stimulace studentů k aktivnímu přístupu, korektní přístup ke studentům, zájem o výuku, nasazení). Výsledky této části jsou k dispozici přednostům ústavů a klinik v průběhu roku. Nejlepší učitelé jsou každoročně vyhlašováni na Plesu mediků.
 
Ve třetí části hodnocení mají studenti možnost napsat slovní komentář k průběhu výuky. Každý rok této možnosti využije několik set studentů. Souhrn je pak předáván přednostům ústavů a klinik, od letošního roku jim bude k dispozici průběžně.
 
Znovu je třeba zdůraznit, že celé vyhodnocení ankety je striktně anonymní, systém monitoruje pouze to, zda student hlasoval (event. zda zaškrtnutím příslušného políčka webové aplikace aktivně odmítl anketu vyplnit). Požadujeme, aby student vyplnil anketu nejpozději v krátkém časovém odstupu od ukončení výuky předmětu.
 
Nyní máme možnost zhodnotit výsledky již třetího kompletního ročníku elektronické ankety:

analýza výsledků studentského hodnocení výuky
 

Novinky v tomto akademickém roce

Změnili jsme znění dvou anketních otázek.
Přednostové ústavů a klinik mají možnost průběžně sledovat anonymní hodnocení učitelů a slovní komentáře studentů a včas na ně případně reagovat a tuto skutečnost zmínit i na webu.
Sekretariátům ústavů a klinik odpadá povinnost sledovat seznam studentů, kteří již anketu vyplnili. Toto bude sledovat děkanát a studenty bude průběžně upozorňovat, že se mají studentskému hodnocení výuky věnovat.
 

Historie studentského hodnocení výuky

Anketa v statistických analysách a grafech (rok 2007/2008)
Anketa v statistických analysách a grafech (rok 2006/2007)

 
MUDr. Michal Pelíšek, člen KD 2. LF

Vytvořeno: 13. 12. 2009 / Upraveno: 20. 2. 2019 / Administrátor 2. LF UK