Info

Fotografie: Matouš Vokatý (2. LF)

Moje malůvka pochoduje po fakultě v nadživotní velikosti

Moje malůvka pochoduje po fakultě v nadživotní velikosti

Dr. Jan Balko je patolog a výtvarník, působí jako odborný asistent na Ústavu patologie a molekulární medicíny. Klasicky i digitálně maluje, ilustruje medicínské učebnice, nejnověji vyšlo jím ilustrované druhé vydání učebnice Patologie (2024). Povídali jsme si o patologii, umění, jejich vztahu i o nejnovějším přístroji pro analýzu tkání nebo religiozitě lékařů.
Štítky

MUDr. Jan Balko, Ph.D., vystudoval Všeobecné lékařství a Experimentální chirurgii na 2. lékařské fakultě UK, v současnosti působí jako odborný asistent a školský zástupce přednosty na Ústavu patologie a molekulární medicíny. Založil fakultní přehlídku umění MotolArt, vystavuje mimo jiné na DeviantArt, provozuje instagramový účet balko.art.

Podívejme se na počátky tvé malířské a patologicko-lékařské dráhy.

Malovat jsem začal, jakmile jsem udržel tužku v roce. Na základní umělecké škole se mě nemohli zbavit – absolvoval jsem ji dokonce dvakrát po sobě! Hlásil jsem se i na střední uměleckou, jenomže jsem si spletl obor, na výrobu hraček jsem tudíž nenastoupil a šel místo toho na gympl.

Mezi medicínou, konkrétně přímo patologií, a výtvarnictvím jsem váhal dlouho, ještě před maturitou jsem byl rozhodnutý spíš pro výtvarno. Na filmové animaci na FAMU jsem ale v posledním kole přijímaček vypadl, a tak jsem se stal lékařem. Ale zpětně jsem za to rád. Myslím, že výtvarné umění je lepší dělat jako hobby a nebýt na tom existenčně závislý.

Bývá zajímavé, když takoví autoři čerpají ze svého povolání, třeba Vladimír Boudník nebo Jiří Kolář.

Je to myslím kombinace, která se nabízí. Já jsem si třeba zkusil propojit medicínu a malování při tvorbě ilustrací učebnic. Jenže postupně mě to přestávalo bavit. Živit bych se tím rozhodně nechtěl – stokrát raději maluji věci podle sebe než podle zadání.

Na druhou stranu hobby má tu nevýhodu, že na něj zbývá málo času – přes den jsem byl student, nebo nyní lékař, a výtvarníkem můžu být leda v noci.

Do kolika jsi schopný pracovat?

Záleží, jak byl náročný den. Obecně po půlnoci už mi to moc nemyslí.

Čím je patologie pro normální medicínu?

Napřed si „přihřeju polívčičku“ a učiním osvětu. Patologie není o mrtvolách, ale hlavně o živých lidech – histologicky vyšetřujeme vzorky získané z živých lidí, to je takzvaná biopsie. Zároveň patologií musí projít všichni lékaři, přičemž na škole patří k těžším předmětům. Obecně shrnuto – v prvním ročníku se studenti na anatomii a histologii naučí, z čeho se skládá tělo, ve druhém ročníku na chemii a fyziologii pochopí, jak funguje, a ve třeťáku na patologii a patofyziologii zjistí, jak nefunguje. Za rok by se tak měli naučit prakticky všechny nemoci. Patologie je totiž asi jediným oborem, který se v praxi zabývá chorobami jak dětí, tak dospělých a zároveň ve všech orgánových systémech. Pro naše klinické kolegy pak následně můžeme ve všech těchto oblastech poskytovat diagnostický servis, přičemž často vyšetřujeme nejen na mikroskopické, ale až na molekulární úrovni. Což se hodí zejména v případě nádorových onemocnění, protože bez přesné diagnózy nelze podat léčbu.

 

Patologie není o mrtvolách.

Musí být patolog znalejší než, abych tak řekl citlivě, prostý specialista?

Máme velmi široký, možná vůbec nejširší záběr. Na druhou stranu – a abych nám příliš nefandil – my neléčíme, nemusíme znát léčebné postupy. Já třeba v životě nenapsal recept – mohl bych, ale už z principu nechci. (úsměv) Diagnóza je ovšem často na nás, jsme taková konečná stanice. Ale ne ve smyslu, že by k nám chodily mrtvoly...

... klidně to můžeme zopakovat...

... ale proto, že když po nás někdo požaduje hloubkovou diagnózu, například nádoru, je na nás víceméně závislý. My už vzorky nikam dál neposíláme; molekulární biology, kteří se můžou ponořit až do molekul, máme přímo na ústavu. Taková radiologie je našemu oboru třeba velmi podobná, ale nevyšetřuje až na mikroskopické nebo ultrastrukturální úrovni.

To jsme se hned dostali na úroveň molekul. Dokážete ještě něco zjistit pohledem, bez pomoci přístroje?

Ano. To je právě krásné, že od makropohledu sestupujeme až k molekulám. U makroskopického hodnocení si každý jistě vybaví pitvy, kterých je dnes ale minimum. Prostým okem vyšetřujeme v současnosti spíše vzorky od živých lidí, protože k nám přicházejí resekáty čehokoli odebraného – například vyoperované střevo, plíce, kožní excize, štítná žláza nebo něco tak banálního jako žlučník nebo apendix. Pro vyšetření každého orgánu přitom existuje přesně stanovený postup. Nabereme si vzorečky, podíváme se mikroskopem – a u gastritidy nebo dejme tomu zánětu apendixu to stačí. U nádorů jdeme ale hlouběji, na úroveň například imunohistochemické exprese proteinů. Nebo spolupracujeme s molekulárními biology, se kterými  se noříme až na zmíněnou úroveň nukleových kyselin a molekul. Nakonec mozaiku zjištění ze všech úrovní složíme do jednoho obrazu, ze kterého uděláme závěr v podobě diagnózy.

To je uklidňující, že pohled očima ještě může být pokládán za spolehlivý.

Na něco stačí. Například při hodnocení srdečních malformaci zůstává makroskopický pohled zásadní, molekulární rozbor tu moc nepomůže. I některé nádory jde rámcově poznat, ještě než se na ně člověk podívá mikroskopem, třeba podle typické barvy, a pak to jenom víceméně ověří mikroskopicky.

Na ústavu máte nový přístroj Invenio. K čemu ho používáte?

To je náš drahý miláček, který analyzuje a zobrazuje tkáně úplně jinak než dosavadní metody, a navíc velice rychle. Často s ním pracujeme, zejména doktor Koblížek, který nám ho představil po své stáží ve Spojených státech a je jeho styčným důstojníkem. Získané vzorky s pomocí studentů sbíráme, skenujeme a připravujeme k publikacím.

Na jakém principu funguje?

Invenio je přístroj pro stimulovanou ramanovskou histologii, který pracuje na bázi laserové spektroskopie. (Metoda je pojmenována podle indického fyzika Sira Chandrasekhary Venkaty Ramana, žijícího 1888–1970, který v roce 1928 objevil Ramanův rozptyl světla a tzv. Ramanův efekt: prochází-li světlo látkou, malá část fotonů mění svou energii v důsledku interakce s molekulami látky, což umožňuje analýzu chemického složení látky, pozn. red.) Mikroskopický obraz dává pomocí chemické analýzy vzorku nativní tkáně. Vzorek se vloží na sklíčko, není nijak fixovaný, prostě čerstvá tkáň, stlačí se a vloží do přístroje. Ten spektroskopicky rozpozná chemickou skladbu všech komponent a softwarově ji převede na obraz. Je možné ho různě nastavit – my nastavili růžovou barvu, protože se tak vzorky podobají klasickým vzorkům v barvení hematoxylin-eosinem v mikroskopu.

Snímky přístrojem Invenio. Vlevo schwannom, vpravo lipom.
Jak kolegům klinikům předáváte svá zjištění, je tam prostor pro osobní styl nebo kreativitu?

Ve zprávě musí vždycky zaznít určitá klíčová sdělení týkající se diagnózy. U nádoru třeba jaký má grade, jaký stage, kam prorůstá. Každý to ale pravda popisuje trošku jinak a každý má svůj určitý styl. Někdo je stručnější, někdo košatější a barvitější. I školencům vysvětlujeme, že každý má trošku odlišný přístup, aby si vybrali, co jim bude vyhovovat. Zatím nejsme ve fázi, abychom vyplňovali anonymní tabulky, to by nebylo šťastné. Každopádně zaznít musí vždy ty klíčové body – odpovědi na otázky položené klinikem, který vzorek zašle.

Jak bys popsal svůj styl?

Můj styl patří pravděpodobně k těm květnatějším. Snažím se popsat všechno poměrně detailně, což mě naučil můj letitý školitel – primář Petr Škapa. Jednou dokonce prohlásil, že už nepozná, jestli jsem daný popis napsal já nebo on… což mě potěšilo. (úsměv)

Stává se, že někdo chce zprávu raději od někoho, jehož zprávy mu přijdou třeba přehlednější?

To ne, nebo v to alespoň doufám. (úsměv)

Je ovšem dobře, když se radíme a sdílíme svoje expertízy. Patologie je nesmírně široká a dnes ji už nejde znát celou. Je to nekonečná studnice, do které když se ponoříš moc hluboko, utopíš se. Někteří patologové se specializují, třeba na různé orgánové systémy. Máme lymfomovou skupinu, která dělá hematologické malignity, profesor Zámečník s doktorem Koblížkem vyšetřují neuropatologické případy, já se specializuju na sarkomy a podobně. Takže někteří víc spolupracují s určitými klinikami, ale snažíme se nerozpadnout na izolované ostrůvky specializací, které by pak mohly zakrnět v jiných oblastech.

Na MotolArtu, Jan Balko komentuje vlastní tvorbu, 17. prosince 2024.
Na MotolArtu, Jan Balko komentuje vlastní tvorbu, 17. prosince 2024.
Medicína neustále reviduje zastaralé poznání, zatímco umění zpravidla aspiruje na trvalou hodnotu. Ty jsi ilustroval asi deset učebnic a memorixů... Namaloval jsi někdy něco, aby se pak zjistilo, že to ve skutečnosti vypadá jinak, takže jsi to musel přemalovat?

To, že jsem něco přemalovával, se mi stalo, ale z jiného důvodu. Když pro někoho maluješ obrázek, nemůže vypadat stejně jako ten, který jsi už namaloval pro někoho jiného.

Takže ne evoluce poznání, ale autorské právo.

Někdy je to dost náročné, zvlášť pokud jde o stejnou techniku. Kolikrát já už namaloval třeba vektorový anatomický pohled na srdce… A přitom se snažil ho udělat zase trochu jinak, než v předchozí knížce.

S učebnicí patologie se nám třeba stalo, že přímo na křtu prvního vydání za námi přišel jistý profesor s tím, že knížka je dobrá, ale že za nich tekla krev v srdci z levé síně do levé komory. Já tam měl obráceně popisky! To bylo nepříjemné a musel jsem to potom taky upravit. Dneska už tam krev teče, jak má.  

Proč vystavuješ zrovna na DeviantArt?

To je jenom taková databáze, taková americká online galerie, nejsme žádní sexuální predátoři... (smích) Už jsem tam asi dvacet let. Nahraješ si tam obrázky, vystavuješ, můžeš i prodávat. Abych nevystavoval jen jednou za rok na MotolArtu, tak využívám tuhle možnost. Popravdě ani nevím, jak ten název vznikl.

Možná tam zpočátku převládala dekadence a pak se to rozbředlo...

Co pamatuju, byly tam všechny možné styly, od klasických umělců přes experimentální až po takové ty pop-arty, mangu a kreslíře superhrdinů.

Jak vnímáš vztah mezi patologií a uměleckou tvořivostí?

Je fakt, že pod patologií si lidé často představí nějaké úchyláky... (smích)

Mezi patology je ale mnoho lidí, který buď sami dělají, nebo mají rádi umění. Hudebníci – ti u nás za covidu dokonce založili skupinu –, divadelníci... Já maluju a stejně tak i náš stážista William Golas, který mi pomohl s druhým vydáním Patologie. Mimochodem v mém kruhu jsme se sešli dokonce tři, kteří jsme malovali. Další patologové chodí do galerií nebo na operu a podobně.

Je to jiné než v jiných oborech?

Jasně, třeba na ortopedii bude asi více sportovců, což je u nás naopak vzácné. Patologie spočívá v koukání na barevné obrazy; hodnotíme vlastně vizuální dojem. Kdyby člověk nevěděl, co to je, byly by to docela pěkné obrazy. Ale kdo by se chodil dívat do galerie na kolorektální karcinom, že?

Takže musíš být obdařený dobrým vizuálním vnímáním.

Ano, a taky je třeba mít vizuální paměť. Já ji mám, stejně jako většina lidí, co znám. Na medicíně je obecně rozšířená.

Jakub Schikaneder: Vražda v domě (Wikimedia Commons)
Jakub Schikaneder: Vražda v domě (Wikimedia Commons)
Kam chodíš pro malířské nápady, dostáváš je i nad pacientskými dokumentacemi?

Tyhle dva světy se snažím držet oddělené. Moje obrazy prý vypadají depresivně – ale kromě toho, že si to osobně nemyslím, měly stejné ladění i před patologií. Medicínskými tématy jsem se inspiroval naposledy, když jsem studoval. Teď si myslím, že takové obrazy by ani nebyly hezké. Čímž tedy nechci říct, že obraz má být líbivý kýč.

Naopak, jednou kdosi poměrně trefil můj záměr, když o mé tvorbě napsal, že jsem malíř „děsivé krásy“. To mi lichotilo.

 

Nejvytříbenější forma dodává obrazu psychologické pozadí – nejkvalitnější portréty zachytí kromě podoby i psychologii portrétovaného. U řady současníků a AI generovaných obrazů tohle nenacházím..

Co patologie města? Takový Josefov před asanací měl jistou poetiku...

To možná... Josefov před asanací krásně namaloval Jakub Schikaneder, plátno Vražda v domě. Už asi dvanáct let ho mám na ploše pracovního počítače. Jsem totiž co do vkusu konzervativní struktura. Mám rád, když obraz vyčnívá nejen nápadem, ale i řemeslným zpracováním. Když jsou rovnoměrně zvládnuté obsah i forma. Námět Vraždy v domě, až naturalistické zobrazení smrti dívky z nuzných poměrů, byl ve své době novátorský a nevídaný.

To se bohužel v moderním umění vytrácí – plytkou myšlenku často pohání snaha omezená na šokování diváka. Dokonce si nevybavuji nikoho ze současnosti, kdo by měl tak vytříbenou techniku – lehkost a přesnost tahů – jako právě Schikaneder nebo třeba Mucha. Často se sklouzává k hyperrealismu, u kterého zase chybí nápad a z člověka je coby do formy „kopírka“. Ta nejvytříbenější forma přitom dodává obrazu psychologické pozadí – třeba nejkvalitnější portréty zachytí kromě podoby i psychologii portrétovaného. Stejně to jde udělat i u krajin, nebo naopak promítnout duševní rozpoložení autora. U řady současníků a AI generovaných obrazů tohle nenacházím.

Robert Prentky v knize Creativity and Psychopathology ukazuje, že tvůrčí osobnosti často bývají náročné pro okolí. Nadprůměrně emočně nestabilní, páchají sebevraždy... Máš s tím nějakou zkušenost?

Slyšel jsem o tom, na souvislost umění a alkoholu existují i studie. Osobně jsem ale nekonfliktní a dokážu vyjít s kýmkoli, málokdy se naštvu. Takže do téhle škatulky snad nespadám. (úsměv)

Asi ale záleží, jaké umění děláš, zrovna výtvarno je hodně introvertní, oproti třeba hudbě nebo divadlu. Člověk sedí doma nebo v plenéru, sám...

... nebo v ateliéru s modelkami...

No, já jsem spíš introvert. I když se to lidem občas nezdá. Každopádně hejna modelek u mě v ateliéru nenajdete. (smích)

Pan Pelikán – malůvka v nadživotní velikosti. Fotografie: Kristýna Kolovratová
Pan Pelikán – malůvka v nadživotní velikosti. Fotografie: Kristýna Kolovratová
Jsi nebo jsi byl členem nějakého uměleckého spolku?

Nejsem. Kromě internetových galerií typu Deviantart a HumanArt, což je obdobná česká komunita, která ale skomírá.

Co ty a religióznost? Neurobiolog Robert Sapolsky říká, že šamani, proroci, ale i moderní nábožensky založení lidé bývají takzvané schizotypální osobnosti – ne přímo schizofrenici, ale mají předpoklady, aby intenzivně duchovně mysleli a žili.

Ano, tahle duševní poloha k šamanům pasuje. Náboženství má ostatně podle některých autorů rysy neurózy. Já nábožensky založený nejsem, ani moje rodina. Ale myslím, že každý v něco věří, i když třeba jenom v něco nižšího, jako třeba v sebe sama.

 

Nakreslil jsem logo Motoláku, toho pelikána, a pak ho po letech vidím kráčet v nadživotní velikosti po chodbě!

Zdá se ti, že medicína předurčuje k tomu, aby člověk nebyl věřící? Přeci jen vysvětluje, někdy i docela přízemně, mnohá tajemství těla i duše.

To bych neřekl, mnoho doktorů včetně známých profesorů je věřících. Medicína je sice založena na vědě, pracuje evidence-based a snaží se jakákoliv tvrzení dokládat – to ale víru samo o sobě nevyvrací. Nicméně je pravda, že vědecky smýšlející lidé bývají ateisté, stejně jako drtivá většina těch, co znám.

Viděl jsem některá tvá patologická PF, jak jsem si to pojmenoval...

Patologická PF dělám celých dvanáct let, co jsem v práci, vzpomeneme si vždycky tak dvacátého prosince, takže to bývá narychlo. Snažím o určitou parodii běžných PF s příměsí patologie. Letošní s kapříkem se moc líbí.

Kapřík pro štěstí, 2024.

Na estetice, když jsme se rozhodovali, zda jít na výstavu nebo koncert, tak jsme si říkali, jestli je to dost úchylný – a tady to by úplně hladce prošlo.

Občas mě taky překvapí, kam až nějaký výtvor projde. Nakreslil jsem třeba během svých studií logo Motoláku, toho pelikána, a pak ho po letech vidím kráčet v nadživotní velikosti po chodbě! Myslel jsem, že už jsem se definitivně zbláznil: moje malůvka pochoduje proti mě!

Související

Nevydržím v nečinném stavu

30. 5. 2016
Štítky

V sobotu 14. května byl uveden nový Memorix histologie. Přečtěte si rozhovor s hlavním autorem dr. Janem Balkem, pořadatelem knihy dr. Radem Hudákem a blahopřejnou recenzi prof. Romana Kodeta, kmotra knihy.

Jan Balko: původní logo spolku Motolák.
Kreslíš doma, nebo máš ateliér?

Doma mám stůl s vodovkami, větší věci ale maluju v ateliéru, a teď se dokonce stěhuju do nového. Nejsem v něm ale tak často, jak bych chtěl, tak jednou týdně.

Pracuješ na něčem kromě knížek a obrazů?

Posledních asi deset jsou skoro všechny moje vlastní obrázky vlastně střípky jednoho velkého projektu, který snad někdy vydám. Když nám bylo šestnáct sedmnáct let, dělali jsme doma s bratrem in-die počítačové hry, které bývaly poměrně populární a vyhrávaly nám řadu cen. Já jsem dělal grafiku a animace, zatímco on je programoval, protože ho vždy bavila matika a dnes je dokonce docentem na Matfyzu. Tak snad se k tomu v nějaké formě vrátíme.

A ve vědě?

Dřív mě zajímala hlavně transplantační patologie, plíce, srdce a děloha. Změnil jsem ale směr a už dlouho se věnuju výzkumu, především nádorů měkkých tkání a kostí. Je to mnohem plodnější pole. Využívám při jejich diagnostice různé metody, včetně oné stimulované ramanovské histologie, umělé inteligence nebo molekulárních analýz. V současnosti ve spolupráci se 3. chirurgií a imunologií zrovna dotahujeme několik projektů zaměřených na detekci řady molekul v sarkomech retroperitonea.

Další:

Adéla a její da Vinci

7. 1. 2025
Štítky

Dr. Adéla Štekrtová z Urologické kliniky 2. LF UK a FNM o své cestě k tomu stát se nejmladší českou operatérkou na robotickém chirurgickém systému. Její motivační přednáška zazní i na dni otevřených dveří 18. ledna.

Vytvořeno: 3. 2. 2025 / Upraveno: 13. 2. 2025 / Mgr. Petr Andreas, Ph.D.